Het einde van het jaar komt in zicht. Vaak is Q4 het kwartaal van de waarheid. Het kwartaal waarin veel bedrijven een sales eindsprint nodig hebben om hun targets te behalen. Of de wens hebben om nog even een sales boost te geven om boven target te eindigen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je op korte termijn jouw omzet verhoogt?
7 tips voor het behalen van targets
Onderstaande tips gaan jou helpen om dit jaar de sales eindsprint succesvol in te zetten en met een voldaan gevoel eind december de champagne te ontkurken:
De makkelijkste manier is natuurlijk om de prijzen van jouw producten en diensten te verhogen. Geef bijvoorbeeld aan dat stijgende grondstoffen of loonkosten de verhoging noodzakelijk maken. Of benadruk je extra service, een bepaalde garantie, het feit dat jouw product is vernieuwd of dat er sprake is van een hoger kwaliteitsniveau. Veel bedrijven zijn bang dat klanten weglopen. Als je echter weet wat jouw toegevoegde waarde is, dan hoef je ook geen angst te hebben.
Zet een eindejaarsactie voor het verkoopteam in. Zorg dat verkopers interessante incentives kunnen winnen (zoals gadgets, wintersporttrip met het team en dergelijke) over de omzet in de laatste maanden. Geef bij de vrijdagmiddagborrel een update van de scores en prikkel af en toe tussendoor met een energiedrankje om de swung er in te houden;-)
Haal nog openstaande offertes binnen. Je kunt een speciale eindejaarskorting geven, maar dat gaat ten koste van de marge. Je kunt ook iets extra’s bieden waarvoor de klant niet hoeft te betalen. Wanneer je bijvoorbeeld IT hardware levert, kun je aanbieden om software van de klant daarop te installeren. Of geef aan dat per 1 januari de prijs omhoog gaat. Wel zo lekker als de klant er dit jaar nog even van kan profiteren!
Meer verkopen aan bestaande klanten. Met cross selling kun je ook de omzet op korte termijn verhogen. Denk maar aan de benzinestations, waar het personeel je altijd nog even wijst op de aanbieding bij de kassa. Of dat bij de verkoop van printers altijd cartridges worden aangeboden. Een andere mogelijkheid is upselling. Dit kom je bijvoorbeeld tegen bij autodealers. Met leren bekleding, andere velgen en een set winterbanden heb je als klant al snel vele extra euro’s uitgegeven.
Doe een extra bezoek per dag. Wanneer je een afspraak met een klant hebt, kijk dan altijd nog even of er meer klanten in de buurt zitten. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je een eindejaarscadeautje (bijvoorbeeld een chocoladeletter) komt brengen. Ook bij een snelle kop koffie komen vaak koopsignalen voorbij. Zo halen bijvoorbeeld uitzendbureaus vaak extra vacatures op. Omzet is het gevolg van een reeks van activiteiten, dus …meer input leidt tot meer output.
Een exclusief aanbod voor relaties van jouw klanten. Dit zie je bijvoorbeeld veel in de retail: exclusief winkelen met vriendinnen, familie of vrienden. Met een hapje en een drankje snuffelen in het aanbod van kleding, accessoires en schoenen. Extra omzet verzekerd!
Richt een verkoop aanvalskamer in. Hang daar de salesfunnel op met onder andere bij welke klanten en prospects afspraken staan, bij wie offertes uitstaan en welke deals er zijn gesloten. Hou in de aanvalskamer elke week een sales pitstop om met elkaar af te stemmen wat de kans van slagen is en wat nodig is om te versnellen. Vergeet ook niet om wekelijks de successen te vieren.
Het einde van het jaar heeft altijd iets speciaals. Veel plezier en succes in het komende kwartaal van de waarheid!
Wil je meer weten over hoe je een succesvolle sales eindsprint in zet of wil je jouw ideeën toetsen? Spar met een van de Intenza sales coaches.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.