+31 (0)165 74 60 15

×
Petra Kerrebijn

4 oktober 2022 door Petra Kerrbijn | HR

De eerste dagen van het laatste kwartaal van 2022 zijn al weer voorbij. Hoe haal je het maximale uit dit laatste kwartaal?

3 tips voor jezelf

  1. Maak de balans op: ga ik mijn doelen halen? Vertaal je inzichten meteen in acties die je helpen om Q4 je doelen te halen. Doe dit zowel zakelijk als persoonlijk en stel jezelf ook een beloning in het vooruitzicht. Visualiseer deze beloning op je werkplek.
  2. Vertaal je inzichten in kleine wekelijkse acties, iedere week opnieuw.
  3. Zoek een buddy die je iedere week aan het begin van de week triggert: wat heb je geleerd van afgelopen week en hoe vertaal je dit in een nog slimmere actie voor komende week?

3 tips voor de relatie met je klanten

  1. Klanten doen hetzelfde met hun doelen. Ga hierover met ze in gesprek en zorg dat je op deze manier hun sparringspartner wordt.
  2. Bereid per klant 2 ideeën voor hoe hij of zij beter zijn doelen kan halen, zo stort je op de emotionele bankrekening. Bij Intenza hanteren we de methode van het verbetergesprek. Je gaat dan met het management van je klanten in gesprek en reikt ideeën aan op basis van je ervaringen met de samenwerking. 75% van je klanten stelt dit enorm op prijs en in minimaal 25% leidt dit ook nog eens tot extra business.
  3. Bied je klanten aan om mee te denken met de doelen en plannen voor komend jaar. Zie ook bijgaande blog met succesfactoren van ambitiegesprekken met je klanten. https://www.intenza.nl/artikelen/creeer-kansen-met-ambitiegesprekken/

3 tips voor de relatie met je medewerkers

  1. Vraag ook je medewerkers om de balans op te maken. Bedenk samen een leuke beloning hoe jullie gezamenlijk het behalen van de doelen gaan vieren. Een leuk voorbeeld van iets wat mijn eigen manager deed in ons team….. Het inspireerde ons enorm en dat leidde tot veel plezier.
De manager vroeg ons hoe wij het zouden vieren wanneer wij onze doelen met minimaal 25% overschreden. Het antwoord was een tripje naar Euro Disney Parijs. Wat deed de manager? Hij maakte een landkaart van de route naar Parijs.

Ieder overleg hing hij deze op waarbij per persoon werd gemarkeerd waar deze persoon stond op de route naar Parijs. Nadat deze status werd gedeeld volgde een brainstorm waarbij de mensen die voorop liepen werd gevraagd hun best werkende tip te delen met de rest. De mensen die achteraan liepen kregen de tijd om 1 vraag te stellen aan het team waarmee zij een versnelling konden realiseren.

Het motto van onze manager was: we gaan met z’n allen of we gaan niet! Maar de manager deed meer. Iedere week had hij iets geinigs bedacht wat een glimlach op onze gezichten toverde. De ene week lag er bij iedereen een Mickey Mouse petje op het bureau, de andere week hadden we Franse Kaas bij het overleg, dan kregen wij weer een kaartje thuis gestuurd van Parijs met een motiverende tekst, enzovoort. Natuurlijk werd ons doel gehaald!!!

 

  1. Voer ook ambitiegesprekken met je medewerkers: wat wil je komend jaar bereiken, waarin wil jij je ontwikkelen, hoe wil je dat het liefst aanpakken?
  2. Vraag feedback op jouw rol als manager: welk rapportcijfer geef je mij en wat moet ik doen om voor het eind van het jaar een half puntje hoger te scoren? Met andere woorden: hoe kan ik een betere manager voor jou zijn?

Kortom: De Succesfactoren:

  1. Reflecteer van tijd tot tijd met je team.
  2. Benut daarbij de periode van het jaar.
  3. Zet je inzichten vanuit je reflectie meteen om in acties.
  4. Maak de acties klein en wekelijks én bedenk iets om ze op de mentale radar te houden.
  5. Voeg er een snufje fun en beloning aan toe.

Op naar een prachtig 4e kwartaal!