22 april 2016 door Freek Donkers | Retail
De conversie moet omhoog! Of het nu gaat om het gemiddelde bonbedrag, het aantal stuk per klant of de conversie van kijker naar koper. Het doel is omzet verhogen in de winkel. Een stijging van een paar % op elk van deze onderdelen levert al snel mooie resultaten op. 1 of 2 procent is best haalbaar toch? Maar wat als je daar nou het dubbele van kunt maken?
Ervaring leert dat het dagelijks stimuleren en inspireren van je team, leidt tot vaker doen op de winkelvloer. Dat leidt tot beter en meer klantcontact en dus een hogere omzet. Lijkt simpel toch?
Maar hoe komt het dan toch dat je soms dingen tot in den treure moet herhalen en je geen (of te weinig) verandering ziet? Wil je namelijk écht iets veranderen dan neemt het zón 2 maanden in beslag om dit ‘in het systeem van je mensen te krijgen”. Juist daarom is het zo belangrijk dit dagelijks te herhalen. Dit vraagt wel discipline van jou als shopmanager.
Stel dagelijks een onderwerp centraal waar jouw mensen direct invloed op kunnen uit oefenen en die het resultaat meteen verbeteren. Dit zijn:
Spreek met je team een actie af die men meerdere keren op een dag kan toepassen, stel je kiest met je team voor gemiddeld bonbedrag dan kan de actie bijvoorbeeld zijn biedt bij iedere klant meerdere alternatieven aan die in prijs oplopend zijn…. Keep in mind: het duurt minimaal 2 maanden om dit in ‘hun systeem’ te krijgen!
Doe dat niet zelf, maar laat jouw team het focuspunt bepalen. Leg uit dat het resultaat afhankelijk is van het gemiddelde bonbedrag, het aantal stuks per klant en de conversie in de winkel. Daag je mensen uit om zelf een van de 3 te kiezen voor deze week (in de uitwerking van de stappen houden we nu als focuspunt ‘gemiddeld bonbedrag’ aan).
Belangrijk bij het bepalen van het focuspunt of thema is dat je jouw team zelf laat kiezen. Te vaak laten winkels dit over aan het Shared Service Center of de shopmanager waardoor het focuspunt of thema niet altijd door iedereen wordt gedragen. Door in de dagopstart je medewerkers te betrekken en ze dit zelf te laten bepalen zul je zien dat het effect van de toepassing op de vloer vele malen groter is.
Erover praten leidt niet tot meer omzet. Het is nu tijd om te doen. Pak dagelijks iets kleins beet (de actie van de dag) zoals bijvoorbeeld een extra vraag stellen aan iedere klant die leidt tot meeromzet. Bijvoorbeeld: “Waarmee gaat u het combineren?”
Om je team te helpen dit te doen kan je oefenen door:
Als manager moet jij de voorbeelden uit je mouw kunnen schudden (dit vraagt voorbereiding). Let wel, het gaat om de kleine dingen die de klant ervaart als meedenken en die rechtstreeks invloed hebben op het gekozen focuspunt. Voor hoger gemiddeld bonbedrag kan dit bijvoorbeeld zijn:
Je zult merken dat al die kleine dagelijkse acties, leiden tot een snelle omzetgroei in de winkel. Belangrijk is om dit vanaf het begin inzichtelijk en zichtbaar te maken voor iedereen. Dat kan in een WhatsApp groep, op een monitor, met een barometer, op een placemat, een prikbord). Verhoog de competitie en koppel een beloning aan de behaalde doelstelling. Diegene met het hoogste gemiddeld bonbedrag wint een bioscoopbon, stroopwafels, een uur eerder vrij…..
Pas deze 5 stappen toe en de omzet in je winkel stijgt. En niet stiekem smokkelen door een dag of een week over te slaan. Het is net als een dieet, met onbewust smokkelen haal je niet het einddoel.
Freek Donkers is gespecialiseerd in de retail en kent als geen ander de uitdaging om de conversie in de winkel te verhogen. Wil je een keertje sparren, meer voorbeelden of een retail training? Neem gerust contact met hem op.
Neem gerust contact op.
Fit for the Future: binden, ontwikkelen en groeien in 2025. Meld je kosteloos aan voor de HR-Sessie en kies jouw persoonlijke inspiratie programma.
Meer informatie