Niemand raakt graag klanten kwijt en toch is het nodig om soms afscheid van klanten te nemen. Bestaande klanten kunnen namelijk heel veel van je vragen, maar is het wel in verhouding?
December is de maand van de kortste dag, van op weg gaan naar de klant terwijl het nog donker is, tot thuiskomen als de duisternis al weer is gevallen. De maand om elkaar cadeautjes te geven met Sinterklaas/Kerst en te genieten van een paar vrije dagen al dan niet met je naasten.
Maar het is ook de maand om te reflecteren op je behaalde successen. De maand waarin je een eerste balans opmaakt voor het komende jaar. Waar ben je tevreden over? Wat kan er beter? En niet onbelangrijk – ook omdat dit artikel daar over gaat – het is de maand van vooruitkijken. Ook vooruitkijken naar welke klanten je welke aandacht gaat geven het komende jaar.
Laten we daar eens wat dieper op inzoomen. Klanten geven – volgens recente onderzoeken – aan dat zij de volgende aspecten van belang vinden in het contact met de toeleverancier:
Niks nieuws onder de zon zul je zeggen en dat klopt. Hooguit de volgorde is veranderd, maar de items zijn hetzelfde. De vraag is veel meer: hoe ga je nu je klanten en prospects dit allemaal geven binnen de beperkte tijd die je hebt?
Inzicht in de klantenpiramide kan je helpen. Volgens die klantenpiramide van Curry zijn het 20% van je klanten die voor 80% omzet zorgen.
In de aandachtspiramide hieronder zie je een voorbeeld onderverdeeld naar een ABCDE benadering.
Op basis van deze uitgangspunten kun je je klanten en prospects indelen en activiteiten ontplooien. Daarbij kun je denken aan:
A | Special events, bezoek klant-directie, koppelen aan andere A-klant relaties, bijvoorbeeld met een Captains Dinner |
B | Voeren van een ambitiegesprek, introduceer specialisten als een storting , plan een verbetervoorstel in, voer regelmatig voortgangsgesprekken, benader prospects proactief |
C | Plan twee keer per jaar afspraak o.b.v. werkzaamheden |
D | Maak binnendienst verantwoordelijk voor de klantencontacten |
E | Introduceer hogere tarieven, voer een exitgesprek.
|
Feitelijk construeer je een aandacht matrix voor iedere klant met een doorsnee aan onderwerpen.
Terug naar het opmaken van de zakelijke balans. Je hebt geconcludeerd dat het voortzetten van de relatie niet succesvol zal zijn op dezelfde wijze. De hoeveelheid aandacht die je geeft is niet in verhouding tot de omzet van de relatie. Je hebt besloten afscheid te nemen van je klant. Misschien niet het leukste gesprek om te voeren maar bij tijd en wijle is het exitgesprek wel noodzakelijk om een gezonde balans te realiseren in de aandacht die je geeft aan klanten.
Bij een exitgesprek zijn enkele randvoorwaarden van belang
Vanuit gedragsstijlen is het ook interessant om te zien hoe een bepaalde gedragsstijl (of een combinatie daarvan) een exitgesprek voert. Neem bijvoorbeeld het DISC model. Dit model laat vier gedragsstijlen zien met bijbehorende kleuren. We hebben allemaal een mix van deze stijlen in ons. Vaak is één van de vier stijlen/kleuren het sterkst ontwikkeld en daarom het meest zichtbaar voor anderen.
DISC Rood (dominant)
|
Iemand met deze gedragsstijl gedraagt zich doelgericht, energiek, innovatief, besluitvaardig en overtuigend. Handelt rationeel. |
DISC Geel (invloedrijk) | Degene met deze gedragsstijl is tolerant, mensgericht, enthousiast, diplomatiek en inspirerend. |
DISC Groen (stabiel) | Deze gedragsstijl kenmerkt zich door een meer afwachtende houding en terughoudendheid. Deze doener is attent, ontspannen, vriendelijk, kalm en luistert graag en goed naar anderen. |
DISC Blauw (consciëntieus) | Mensen die hoog scoren op deze gedragsstijl richten zich op kwaliteit en regels. Ze zijn correct en beleefd, discreet, precies, gereserveerd, formeel en hebben vaak een scherpe blik. |
Wanneer je je verdiept in het model dan blijkt dat de combinatie rood-blauw een voorkeur heeft voor een rationele benadering terwijl de combinatie geel- groen een voorkeur heeft voor de meer ‘menselijke’ benadering. De combinatie geel-groen ervaren het als een verlies om klanten te vertellen dat de samenwerking stopt. Juist omdat zij zo oprecht begaan zijn met die klant ook al levert het zakelijk gezien ‘niets’ op. Het laat zich raden welke voorkeursstijl het het meest lastig vindt om afscheid te moeten nemen.
In het algemeen blijft een exitgesprek altijd een spannend moment. Je hebt namelijk een lastige boodschap te brengen aan je klant terwijl je weet dat die klant het niet verwacht. Waar heb je dan zoal rekening mee te houden bij het gesprek?
Succes met het aandacht geven aan je klanten en bedenk bij ieder exitgesprek met je klant: elk einde heeft ook weer een nieuw begin!
Meer weten hoe je een exitgesprek voert wat leidt tot nieuwe kansen? Neem dan contact op!
Fit for the Future: binden, ontwikkelen en groeien in 2025. Meld je kosteloos aan voor de HR-Sessie en kies jouw persoonlijke inspiratie programma.
Meer informatie