De huidige tijd heeft voor velen een zeer negatieve klank. Je hoort mensen klagen, wat er allemaal niet meer kan, welke vrijheden ons zijn afgenomen, de eenzaamheid, de uitzichtloosheid. Dat weten we nu allemaal wel, maar is het niet veel beter om jezelf voor te gaan houden wat er allemaal goed gaat en wat we kunnen aanpakken?
Graag wil ik je laten ervaren hoe je op een positieve manier je doelen kunt bereiken met de zogenaamde Groene Golf. De Groene Golf werkt vooral goed als je ander nieuw gedrag wilt realiseren. Groen gedrag is hetzelfde als gewenst gedrag. Even terug naar vroeger. Vol trots laat je je schoolrapport zien aan familie. Allemaal goede cijfers, achten en negens, maar zie daar, opeens een vette 4 voor wiskunde. En wat was toen de reactie van familieleden? Juist, de focus werd gelegd op die ene 4, terwijl al die andere goede cijfers overschaduwd werden.
Nu naar de dagelijkse praktijk. Ook hier wordt vaak de nadruk gelegd op wat NIET goed is gegaan. Voorbeeld: Elke week moet de binnendienst per persoon 10 mails, inclusief een call to action, naar prospects zenden om het bedrijf onder de aandacht te brengen. Aan het einde van de week blijkt dat er gemiddeld 4 mails per persoon gestuurd zijn. Je kunt het volgende doen:
Door op deze manier te werk te gaan, benadruk je niet de beweging die nodig is, maar rem je deze eerder af. Benut je de Groen Golf en focus je op gewenst gedrag, dan creëer je juist beweging, zeker als je ander nieuw gedrag wilt realiseren. Je kunt dit op de volgende manier aanpakken:
Op deze manier ben je toekomstgericht bezig met je team. Je laat zien dat je blij bent met de beweging, je moedigt de mensen aan elkaar te helpen en beter te worden. Bovendien benut je wat werkt als succesrecept voor de volgende stap. Wat zeker ook kan bijdragen is als je visueel maakt wat er per week is “gescoord”, je zorgt voor een gezond stukje competitie onderling.
Ben je van plan een dergelijk initiatief te gaan ondernemen met je team, dan zijn de volgende doe-acties handig.
Als laatste is het erg belangrijk om jouw mensen zelf te laten nadenken over de oplossingen. Leg dus de DENK-druk bij hen in plaats van het voor te kauwen.
Hier nog een mooi voorbeeld ter inspiratie, waarbij je vraagt aan je medewerker welk cijfer hij zichzelf heeft gegeven de afgelopen week.
Focus leggen op wat wel kan en wat goed gaat geeft echt veel meer ENERGIE!
Intenza werkt met successen die zich bewezen hebben in de praktijk. De groene golf (bekijk ook de korte video hierover) is daar een mooi voorbeeld van. De impact ervan hebben we de afgelopen 15 jaar ervaren bij onze klanten. Wil je meer weten over de succesfactoren, neem dan contact met ons op.
Monty python zong het al ”Always look on the bride side of life”. Het werkt echt, begin vandaag!
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren