Omgaan met de verschillende
DISC gedragsstijlen in coronatijd
Of we nu op de werkvloer of op afstand samenwerken, we hebben allemaal onze eigen gedragsvoorkeuren. Daardoor verschillen we in hoe we zaken aanpakken en hoe we met elkaar communiceren. In deze tijd, waarin er veel vanuit huis gewerkt wordt en overleggen online plaatsvinden, is het goed om nog meer bewust te zijn van je eigen gedragsstijl en die van je gesprekspartners(s). Onderstaand een aantal tips.
Rood/D: snel tot actie overgaan
Heb je te maken met een collega of klant die veeleisend, daadkrachtig, besluitvaardig, doelgericht en zelfstandig overkomt? Pas dan de volgende communicatietips toe:
Verdoe zijn/haar tijd niet.
Plan alleen videomeetings in als het echt nodig is.
Geef duidelijk aan wat het doel van de meeting is en het gewenste resultaat.
Zorg dat je vragen kort, overzichtelijk en concreet beantwoordt.
Vermijd het lang praten over koetjes en kalfjes, waardoor de ander afhaakt.
Geel/I: informeel en open opstellen
Heb je te maken met een collega of klant die enthousiast, praatgraag, vriendelijk, charmant en expressief overkomt? Pas dan de volgende communicatietips toe:
Blijf in contact, waar mogelijk via video en/of audio.
Plan een aantal momenten in de week om even bij te praten.
Pleeg follow-up na een online meeting en vat de besproken acties en afspraken per mail samen.
Gebruik in de virtuele omgeving wat extra warmte, humor en persoonlijke aandacht.
Vermijd dat je te feitelijk of formeel wordt.
Groen/S: rustig en gelijkmatig benaderen
Heb je te maken met een collega of klant die geduldig, gelijkmatig, betrouwbaar en kalm overkomt? Pas dan de volgende communicatietips toe:
Bied aan om samen te werken en te sparren bij werkzaamheden of taken.
Geef hem of haar de ruimte om na te denken, voordat je een antwoord verlangt.
Stel open vragen per mail of chat. Dit helpt om duidelijk te krijgen wat hij of zij ergens van vindt.
Neem de tijd om aan het einde de meeting te vragen hoe hij/zij het heeft ervaren.
Zit je in een virtuele meeting met meerdere mensen? Vraag hem of haar niet als eerste om een mening of reactie.
Blauw/C: structuur en orde behouden
Heb je te maken met een collega of klant die netjes, precies, behoudend, voorzichtig en afwachtend overkomt? Pas dan de volgende communicatietips toe:
Laat zien dat je aanpak goed gestructureerd is en gebaseerd op objectieve afwegingen.
Benadruk de feiten en logica.
Doseer het gebruik van emoties.
Handel zaken puntsgewijs af en laat geen zaken in de lucht hangen.
Verliep de virtuele meeting chaotisch? Bied na afloop duidelijkheid over afspraken en verantwoordelijkheden via de mail.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.