22 september 2021 door Gerrit Mulder | Gedrag
Een organisatie met ambitie vraagt veel inzet en toewijding van iedere medewerker. Deze inzet en toewijding is niet altijd meteen bij iedereen aanwezig. Als manager is het mede jouw taak om dit (nieuwe) gedrag te voeden en verder te stimuleren. Het helpt je als je weet hoe en op welke manier iemand iets leert. Lees dit artikel en download de checklist waarmee jij jouw team helpt met leren.
David A. Kolb (1939) is een Amerikaanse leerpsycholoog die zich richt op ervaringsgericht leren. Hij is bekend geworden om zijn theorie over leerstijlen en de leercyclus. De kern van zijn theorie: iedereen heeft een bepaalde leerstijl (voorkeur) om nieuwe dingen eigen te maken. Hij onderscheidt hierin vier leerstijlen:
Je weet nu welke verschillende leerstijlen er zijn en waar jouw voorkeur ligt. Jouw voorkeur geeft aan hoe jij begint aan de lesstof. Kolb stelt namelijk dat alle leerstijlen onderdeel zijn van een proces. Dit proces noemt hij de leercyclus. Efficiënt leren dat leidt tot duurzame gedragsverandering komt voort uit het doorlopen van de hele leercyclus. De leercyclus bestaat uit vier gedragingen en jouw voorkeur bepaalt nogmaals waar jij instapt.
Kolb beschrijft zijn model aan de hand van twee assen. Boven heb je concreet, rechts reflectief, onder abstract en links actief. Als je actief en concreet bent, scoor je hoog op Doener. Ben je reflectief en abstract, scoor je hoger op Denker. De Doener doet concrete ervaringen op, de Waarnemer observeert en reflecteert, de Denker vormt en formuleert abstracte begrippen en de Beslisser experimenteert en toetst actief.
Hoe ga jij nu als manager met de vier verschillende leerstijlen om? Wat laat je bijvoorbeeld een doener doen en een denker bedenken? Hieronder lees je meerdere voorbeelden waar je tips uit kunt halen.
Doeners zijn graag concreet en actief aan het experimenteren. Geef ze daarom een opdracht die ze direct kunnen uitvoeren. Ze gaan namelijk het liefst zo snel mogelijk aan de slag om directe ervaring op te doen. Bijvoorbeeld informatie ophalen bij collega’s, de leiding nemen in een oefening of als eerste spreken tijdens een vergadering.
Waarnemers zijn graag concreet en reflecterend. Zij observeren liever eerst om te zien wat er in de praktijk gebeurt. Geef ze daarom eerst de opdracht om als waarnemer bij een oefening op te schrijven welke feedback ze hebben voor de collega die oefent. Geef ze niet als eerste de microfoon om het podium op te gaan, laat ze eerst ervaren door te analyseren.
Denkers beschikken graag eerst over alle informatie. Hiermee bedenken ze verschillende manieren om iets uit te voeren. Ze zijn theoretisch en reflectief. Ze komen dus niet direct in actie en wensen van jou als manager dat je ze vraagt om mee te denken. Taken als inventariseren, lijstjes maken of regels controleren passen goed bij deze leerstijl.
Beslissers zijn theoretisch en actief aan het experimenteren. Dit betekent dat ze graag aan de slag gaan met de juiste theoretische kaders. Vertel ze daarom als manager de beste manier om iets aan te pakken en ze kopiëren het alsof het hun eigen idee is. Beslissers verschillen van Doeners dat ze niet graag falen in de uitvoering. Pakkende zinnetjes, de exacte korting die ze mogen weggeven, het inrichten van de vergaderruimte; wees duidelijk in hoe het moet en zij maken het in orde.
Nieuw gedrag lerenMensen zijn gewoontedieren. En iets leren vraagt nieuw gedrag. Deze drie succesfactoren helpen je regie te nemen en om slim in te spelen op hoe gedrag werkt: Verklein de actie en vergroot de frequentie Om komend jaar nieuwe klanten te werven wil je dat jouw team 100 acquisitiegesprekken voert. Dat zijn er 9 per maand en 2 per week. Stel bewegingsvragen Met welke klant wil je beginnen? Wat wordt je eerste stap? Wanneer verstuur je de mail? Stel vragen die mensen in beweging zetten. Regisseer de regelmaat We weten allemaal dat afspraken zonder regie na verloop van tijd verslappen. Zorg daarom dat je vaste momenten kiest. Bijvoorbeeld iedere dinsdag en donderdag de 10 voor 10. Tien mailtjes verstuurd aan nieuwe klanten voor 10 uur ’s ochtends. |
Ben jij geïnteresseerd geraakt in de succesfactoren en wil jij weten hoe jouw ambitie kan worden gerealiseerd met behulp van ander gedrag?
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren