16 mei 2014 door Freek Donkers | HR
Het 70/20/10 principe gaat uit van het ervaringsgericht leren in de praktijk. Vaak wordt E-learning gezien als ervaringsleren. Maar wanneer E-learning alleen de digitale vervanging van de lesstof is, is het nog geen ervaringsleren. Ervaringsleren is leren door het toepassen van het geleerde in de praktijk. Het 70/20/10 principe zegt: 70% van het leerrendement komt door het opdoen van ervaringen in de praktijk. 20% leert men via en van elkaar, door het geven en ontvangen van feedback, van collega’s en het management en door sociale netwerken. Dit alles in een informele setting. 10% richt zich op het formele leren, de klassieke training of opleiding.
Het informele leren wordt dus gecombineerd met het werken. Dit betekent dat er een belangrijke rol voor het management is weggelegd. Is er geen informele leersfeer aanwezig waar fouten gemaakt ‘mogen’ worden, waar men echt met elkaar samenwerkt en leert, dan zal ervaringsleren minder snel plaatsvinden. Dit betekent dus ook dat er voldoende resources en leermomenten moeten zijn, die op het juiste moment geraadpleegd kunnen worden, via het juiste kanaal. Zoals bijvoorbeeld meereizen met medewerkers, oefenen in overlegsituaties, feedbackmogelijkheden, tools om te evalueren en te leren. Hiermee geef je prikkels om het leren te stimuleren.
Intenza gelooft in het mobiliseren van de werkplek-omgeving als het gaat om leren. Hoe vaak nemen we ons zelf immers niet iets voor, wat maar deels gerealiseerd wordt? Hetzelfde geldt voor het leerproces van mensen. We sturen ze naar een goede training, maar toch valt het effect vaak tegen. Dus, alleen training is niet genoeg voor duurzaam resultaat. Daarom is voor het management bij elk Intenza-traject een essentiële rol weggelegd. Zij leren om 95% werkplekprikkels te geven, zoals bijvoorbeeld live oefensessies /proposal presentaties die komende week plaatsvinden
Daarbij helpt het om dit leren in het hele team toe te passen in plaats van alleen door 1 individu. Dan benut je namelijk de sociale beïnvloeding en voorkom je het effect van : ‘Ben je terug van training? Doe nu maar gewoon, want dat werkt hier toch niet’. Wanneer bijvoorbeeld het hele team aan de slag gaat met het geven van extra aandacht aan klanten of het aanreiken van extra meedenkideeën aan klanten en dit wordt ook nog met elkaar gedeeld, dan mobiliseer je dus de leeromgeving van ‘de leerling’ en wordt het sneller een collectieve werkwijze. Je bent dan minder afhankelijk van de discipline van het individu. Want als hij er zelf even niet aan denkt, zijn er zoveel signalen in zijn omgeving dat het leerpunt ‘op de mentale agenda blijft’. De basis daarbij is weten hoe je grip op je eigen gedrag houdt en hoe je het leergedrag van jouw mensen kunt vergroten. Op deze manier vertaalt een training over verbeteracties zich meteen in resultaat op de werkplek.
Onderstaand model geeft een voorbeeld van een 70/20/10 leerconcept op het gebied van sales wat Intenza heeft ontwikkeld voor één van haar relaties. Afhankelijk van waar het salesteam stond is gekozen voor een specifieke focus, passend bij het vertrekpunt van dat salesteam.
Start to run:
Dit leerconcept is bedoeld voor teams die nog moeten starten met de nieuwe werkwijze. Het doel is het team te helpen om in beweging te komen in de nieuwe salesrichting die gekozen is. Cruciaal hierbij is dat het bewegen belangrijker is dan het in 1 x goed doen. Hierbij hoort ook een specifieke managementsiupport waarbij de focus ligt op drempels overwinnen, laagdrempelig starten, aanmoedigen en faciliteren.
Moving with impact:
Dit leerconcept is bedoeld voor teams die al in beweging zijn, maar waarbij het resultaat nog te wensen overlaat. Focus ligt hier dus op verbeteren en slimmer doen in plaats van ‘starten met doen/bewegen’. De managementsupport is hier veel meer gericht op coachen op het HOE, slimmere manieren vinden, trainen om beter te worden, leren van de beteren in het team, samen op pad, et cetera. Dit alles met het doel om de impact te vergroten.
Sales Excellence:
Dit leerconcept wordt toegepast op teams die al goed presteren. Hier ligt de focus van het leren op het destilleren en kopiëren van succesrecepten en het verbreden van deze best practise succesrecepten naar de rest van de organisatie. Daarnaast werd dit salesteam benut om pilots uit te zetten en te testen. De managementsupport hieraan gekoppeld gaat veel meer over succesrecepten ophalen, uitdagen, brainstormen over nieuwe marktontwikkelingen en deze vertalen in nieuwe salesideeën en methodes, et cetera.
Een ander voorbeeld is een consultancybureau wat haar consultants wilde leren om zelf opdrachten te werven vanwege de teruglopende markt. Zij zochten een acquisitietraining. Dit resulteerde met de 70/20/10 aanpak in het beste acquisitiejaar ooit voor deze klant.
Benut onderstaande checklist.
Meer weten over de werking van gedrag bij ontwikkeling van jouw mensen? Bekijk de Intenza video ‘Werking van Gedrag’.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren