Gevoelsmatig is een jaar verdeeld in twee delen. Deel 1 voor de zomer en deel 2 na de zomer. Helaas nemen we onszelf en onze medewerkers in de maling met deze verdeling. Eigenlijk bestaat het jaar uit 4 delen, waarvan er 3 voor de zomer en 1 na de zomer ligt. Dat is dan ook de reden dat veel organisaties enthousiast de zomervakantie ingaan en teleurgesteld terugkomen omdat ze zich dan realiseren dat ze minder tijd hebben dan de geplande 50%.
Om nu de najaarsstress te voorkomen ontvang je hierbij een 7-tal tips die je kunt gebruiken.
Plan de eerste maandag (vandaag niet gedaan, start dan volgende week) na de vakanties een kick off in waarin je met het hele team fris begint aan de laatste fase van het jaar.
Hanteer een terugtelklok tot de Kerst. Vandaag is de eerste maandag van september er zijn nog maar 117 dagen tot de Kerst. Trek daarvan af de weekenden en je houdt nog maar 80 werkdagen over. Hiermee vergroot je het gevoel van urgentie al bij de start in plaats van halverwege het najaar. Dat ben je namelijk te laat.
Gebruik weekstarts zodat je met je team iedere week gezamenlijk de week start.
Werk met een kwartaal-competitie waarin extra bonuspunten in deze najaarsperiode of aan het begin van deze periode te verdienen zijn. Hoe eerder jouw team vol op stoom is hoe beter het is en dat zorgt voor minder stress.
Vier vaker successen. Succes is gratis brandstof. Zorg dus dat de successen voelbaar zijn.
Plan in het najaar zo weinig mogelijk niet productieve momenten in en als het toch moet dan bij voorkeur op vaste dagen. De maandag en vrijdag zijn de dagen waarop alleen interne meetings mogen plaatsvinden. Op de dinsdagen, woensdagen en donderdag mag het niet.
Introduceer de gouden klanturen. Tussen 10.00 en 16.00 uur zijn wij er voor de klant. Dan mogen er geen trainingen, overleggen of andere bijeenkomsten worden gepland.
Hoe eerder je de bovenstaande tips invoert hoe meer je kunt genieten van de resultaten die in dit najaar met minder stress worden gerealiseerd.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.