27 februari 2025 door Freek Donkers | Sales
In een tijd waarin digitale communicatie steeds vaker de norm is, blijft fysiek klantcontact de meest krachtige manier om vertrouwen en relaties op te bouwen en deals te sluiten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw verkoopgesprek niet alleen een goed gesprek is, maar daadwerkelijk resulteert in een succesvol vervolg? In dit artikel ontdek je 5 concrete technieken en strategieën om jouw 1-op-1 verkoopgesprekken naar een hoger niveau te tillen.
Om meer rendement uit je gesprek te halen is het slim om vooraf je contactpersoon al Aan te zetten. Twee actieve manieren om dit toe te passen zijn:
Om te voorkomen dat je aan het einde van je gesprek teveel losse eindjes hebt is het slim om in de opening al om een vervolg te vragen. Een handige manier hiervoor is voorcontracteren.
Nadat je met elkaar het doel van het gesprek hebt doorgenomen, eventueel aangevuld met onderwerpen van de klant, ontstaat een natuurlijk moment om de duur van het gesprek te benoemen. Dat is ook het moment dat je aangeeft: Laten we de laatste 10 minuten van het gesprek samen benutten om de vervolgstappen en acties te bespreken. Hiermee zorg je direct al voor commitment aan de voorkant van je gesprek die je alle kansen biedt om aan het einde regie te zetten op je vervolg. Succes met testen!
Tijdens 1-op-1 sales is het makkelijker om in te spelen op verschillende gedragsstijlen dan aan de telefoon. Je kunt immers non-verbale signalen beter oppikken en je reactie daar direct op aanpassen.
Meer weten over gedragsstijlen en hoe je erop kunt reageren? Download de minipocket DISC gedrag.
Misschien wel de belangrijkste reden om een gesprek fysiek te hebben is dat je kunt vragen om een rondleiding. Dit biedt ongelofelijk veel kansen. Ongeacht de dienstverlening zijn potentiële klanten vaak gepassioneerd over waar ze werken of wat ze doen. Juist in dit persoonlijke rondje, wat soms maar 5 minuten hoeft te duren, heb je maximaal de tijd om alles in je op te nemen. Al die input zorgt voor het beste voorstel, doorvertaald naar wat jij hebt gezien en gehoord. Je bent zeker 1 van de weinige die dit nog vraagt en dus gaat je gunfactor omhoog. Je hebt collega’s meteen een hand kunnen geven of ze vragen na afloop, wie was dat, je naam blijft nog wat langer hangen!
Bij welk bedrijf heb je onlangs nog een rondleiding gevraagd?
Fysieke gesprekken hebben vaak een hogere conversieratio dan telefonische acquisitie. Klanten voelen zich meer geneigd om ter plekke een beslissing te nemen wanneer ze direct met iemand praten die hen vertrouwt en in persoon aanspreekt. Het is lastiger om fysiek tegen iemand nee te zeggen dan in de mail of aan de telefoon. Hoe dat komt en wat je als strategie kunt inzetten lees je hieronder:
Dus
Door deze factoren bewust in te zetten, kun je de voordelen van persoonlijke verkoop maximaal benutten en je slagingskans aanzienlijk verhogen.
Ben je klaar om je verkoopgesprekken naar een hoger niveau te tillen? Download onze gratis praktische checklist “5 Technieken voor een Succesvol 1-op-1 Verkoopgesprek”. Hiermee kun je eenvoudig de belangrijkste strategieën en technieken uit dit artikel in de praktijk brengen.
Klik hieronder om je gratis checklist te downloaden en begin direct met het verbeteren van je verkoopgesprekken!
Download checklist 5 Technieken voor een Succesvol 1-op-1 Verkoopgesprek
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren