+31 (0)165 74 60 15

×

8 april 2016 door Kees van Leeuwen | Sales

Ik hoor vaak in een salestraining is dat de salesmeeting meer energie vreet dan brengt. Guess what: deze bijeenkomsten hebben totaal geen realisatiekracht. Met deze 3 tips vergroot je de energie en actiegerichtheid van je salesoverleg. Maak van jouw droge meeting een bron van inspiratie voor jouw salesteam!

Tip 1: Benut de checklist realisatiekracht

Wanneer ik doorvraag over waarom de realisatiekracht zo laag is, blijken er vele inspiratieremmers te zijn. De meeting is in een sleur geraakt omdat de opzet keer op keer hetzelfde is, de interactie is weg omdat er alleen maar gezonden wordt, of er gaat te veel tijd zitten in terugblikken. Als salesmanager heb je het idee dat jij hard aan het werk bent, terwijl de rest consumeert.

In mijn managementcoachings gebruik ik onderstaande 10 succesfactoren voor het vergroten van de realisatiekracht. Ze hebben zich inmiddels vele malen bewezen!  Gebruik ze in de voorbereiding van je volgende overleg.

salesoverleg

Tip 2: Zorg voor een inspirerende agenda

Ik zie het salesoverleg als een pitstop voor het salesteam. Je tankt er bij om weer vol energie nieuwe klanten te winnen! Bij zo’n pitstop hoort uiteraard een inspirerende agenda.

Inspiratie nodig? Deze best practice gebruik ik vaker bij mijn sessies: Agenda pitstop salesteam

  • Verrassend van start
  • Aanvals- of salesthema
  • De salesbarometer
  • Persoonlijke salesperformances
  • Delen van best practices
  • Leren van elkaar op salesfundamentals
  • Beantwoorden vragen n.a.v. de vooraf ingestuurde mededelingen
  • Persoonlijke salesacties voor morgen
  • Maak van mijn overleg een pitstop

Het mooie is dat jouw salesteam zich gericht kan voorbereiden. Maak op het eind meteen de transfer (lees: toepassing) naar morgen concreet: vraag wat iedereen persoonlijk binnen 1 week gaat toepassen naar aanleiding van wat er in het salesoverleg naar voren is gekomen.

Tip 3: Gebruik verrassende werkvormen

Verbeter, Verander & Verras tijdens het salesoverleg. Door af te wisselen met werkvormen zorg je voor realisatiekracht, energie, inspiratie en fun. Bijvoorbeeld:

  • Doe een ‘5 minute’ training, zoals de elevator pitch van jouw organisatie of van een nieuw product
  • Leer van een trouwe klant, nieuwe klant en ex-klant. Laat het salesteam toekomstgerichte vragen stellen.
  • Wie wint de Dragon’s Den? Iedereen presenteert zijn actie voor komende week. Op het eind geeft de investeringscommissie (het team) aan waarop zij hun geld gaan inzetten vanwege de slimme aanpak.

Stop dus met gortdroge overleggen en start met inspiratievolle meetings. Het zal jou en jouw team meer energie en inspiratiemomenten opleveren dan ooit. Ik wens jou en jouw team veel energie en inspiratie toe! Bekijk deze vergelijkbare case

Meer weten?

Neem geheel vrijblijvend contact op.