+31 (0)165 74 60 15

×

Keep up the SPIRIT!

‘Het duurt nu wel lang’ en ‘Ik ben er wel klaar mee’, twee uitspraken die ik steeds vaker hoor. Logisch na bijna 2 maanden thuis werken en social distancing. We verlangen naar verandering en persoonlijke sociale contacten. Even het praatje bij het koffiezetapparaat, lachen tijdens een vergadering en de vrijdag middag borrel in de zon op een terras. Toch is het devies: hou vol en Keep up the SPIRIT!

S   –   stimuleren

P   –   pret maken (lachen)

I    –   intrinsiek motiveren

R  –   realiseren

I    – inspireren

T   – toekomst gericht

Stimuleren

Je haalt het beste uit anderen niet door hen het vuur na aan de schenen te leggen, maar door het vuur in hun binnenste aan te wakkeren. Een logische en heldere gedachte. Handelen we er ook echt naar?

Ik vroeg het aan een manager vorige week. Het antwoord volgde heel snel: veel te weinig. Wekelijks ‘koude’ resultaten mailen is niet de weg. Samen wegen zoeken naar betere resultaten en de goede dialoog daarover voeren wel. Nog een keer uitleggen hoe de koppeling werkt in CRM voor het bijhouden van verzonden mail, werkt niet. Complimenten geven aan collega’s die dat wel goed toepassen, heeft een veel beter zelf lerend en sturend effect. Doelstellingen en plannen top down neerleggen stimuleert en motiveert niet echt. Medewerkers zelf laten aangeven wat ze willen bereiken en hoe ze dat willen gaan doen, schept commitment.

Wat is dan nog je rol als manager?  Collega’s coachen en het beste uit zichzelf naar boven laten halen. Als je dat goed gedaan hebt als manager, maak je jezelf overbodig. Mooie gedachte, je hebt het goed gedaan als het team je niet meer nodig heeft.

Pret maken (lachen)

Top 15 spreuken over werken. Grappig?

  1. Fouten maken is menselijk, een ander de schuld geven management talent.
  2. Ik werk alleen voor geld, als je loyaliteit wilt moet je een hond aannemen.
  3. Ik heb inderdaad geen 9 tot 5 mentaliteit, eerder van 10 tot 3.
  4. Ik ben niet lui, ik ben extreem gemotiveerd om niets te doen.
  5. We hebben twee soorten klanten; van de ene kunnen we niet eten en van de andere niet slapen.
  6. Hoeveel mensen werken hier? De helft.
  7. De wereld is een gekkenhuis en hier is het hoofdkantoor.
  8. Collega’s zijn net aanstekers, als je ze nodig hebt doen ze het niet.
  9. Een kameel kan 8 dagen werken zonder drinken, ik kan 8 dagen drinken zonder werken.
  10. We kunnen niet zonder jou…, maar we gaan het wel proberen.
  11. Mensen die werken maken fouten. Mensen die weinig werken maken weinig fouten. Ik ken mensen die helemaal geen fouten maken.
  12. Je moet niet steeds dezelfde fouten maken, er is keus genoeg.
  13. Als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, noem dat dan onderzoeken.
  14. Carrière maken is van zakgeld naar een zak geld.
  15. Je hoeft niet idioot te zijn om hier te werken, maar het maakt het wel een stuk makkelijker.

Veel lachen deze week, is goed voor je gezondheid!

Intrinsiek motiveren

Successen gaan hand in hand met genieten

Succesvolle mensen genieten van hun werk en zijn daarom steeds weer in staat om topprestaties te leveren. De vraag is of je door te genieten van je werk succesvoller wordt. Mijn antwoord is volmondig ja. Je kunt de stelling ook omdraaien. Als je geen energie uit je werkt haalt en je werk kost je energie, ben je dan in staat om resultaten te boeken? Iedere situatie staat op zich, maar ik heb geen tientallen voorbeelden nodig om hierin een causaal verband te herkennen. Uiteraard hebben we het hier wel over een structurele, langere periode waarin je die balans opmaakt. Ik heb het niet over de baaldag die iedereen eens in de zoveel tijd een keer heeft.

Heel rationeel gezien zal iedereen dit volgen. Waarom in dit korte leven dingen doen die je niet leuk vindt? Waarom met tegenzin je werk uitvoeren? Waarom anderen (klanten en collega’s) opzadelen met jouw negatieve energieboog? Het antwoord waarom we dat niet makkelijk toegeven is simpel: context! Want bij de gedachte een baan(zekerheid) los te laten komen allerlei emoties los. Wat komt ervoor in de plaats? Welke financiële gevolgen heeft dit? Hoe wordt daar door mijn omgeving op gereageerd? Hele natuurlijke vragen in een dergelijk proces.

Wat dan te doen? Eerlijk in de spiegel kijken en jezelf afvragen wat je echt wilt en je echt gelukkig maakt in je werk. Daar vervolgens je keuzes op baseren.

Jaren geleden had ik als manager dit type gesprek met een collega uit mijn team. Het gesprek en het proces verliepen zoals ik hierboven schetste. Relatief kort na dit gesprek scheidden onze wegen. Hij verliet (gedwongen) de organisatie. Je begrijpt, ik had als manager volledig af gedaan bij hem. Twee jaar later kwam ik hem bij toeval weer tegen. Enigszins ongemakkelijk knoopten we toch een gesprekje aan. Hij was vrij kort nadat hij zijn functie bij ons had ingeleverd, zijn eigen bed and breakfast gestart. Hij deed dat met heel veel plezier en passie. Hij straalde toen hij het mij vertelde.

Realiseren

Hoe nu verder met ons bedrijf na Corona?

In deze periode gaan de gesprekken binnen organisaties veel over de (nabije) toekomst van de organisatie. Een succesvol en gezond bedrijf blijven met blije klanten en collega’s. Een mooie gezamenlijke droom! De weg er naar toe in deze Corona tijd kan je vergelijken met het beklimmen van een berg. Dat gaat niet vanzelf, maar met vallen en opstaan en soms bloed, zweet en tranen.

Dat we moeten veranderen staat vast. Zo doorgaan of opgeven is geen optie. Anders werken, slimmer werken, innovatiever worden, pro-actiever worden, slagvaardiger worden, allemaal waar en daar is niemand tegen. Die verandering gaat echter niet vanzelf. Die verandering dat zijn wij zelf. Dat ben jij! Dus de verandering begint ook bij jezelf. Dat vraagt dus iets van ons allemaal. Nieuwe dingen doen, nieuwe kennis opdoen, sommige gewoontes loslaten en elkaar stimuleren en motiveren om er voor te gaan en door te gaan.

Om dat kracht bij te zetten heb ik hieronder een paar passende uitspraken gezet:

  • Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
  • Als je kwetsbaar bent, zien mensen ook je kracht. Als je louter kracht uitstraalt, bouw je een muur om je heen…
  • Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.
  • Echte collegialiteit gaat samen met de vrijheid om te vragen, te zeggen, te doen en te zijn.
  • Geen doel is te ver, als je plezier hebt in wat je doet.
  • Goede tijden worden goede herinneringen. Slechte tijden worden
    goede lessen.
  • Het leven is als zeilen. Ook met tegenwind kun je vooruit gaan.
  • Mensen vergeten misschien wat je gezegd hebt, maar ze zullen niet vergeten hoe ze zich door jou voelen.
  • Om nieuwe dingen in je leven en je werk toe te laten, zul je soms eerst oude dingen los moeten laten.
  • Op het pad van collegialiteit bloeien de mooiste bloemen. Ze heten verdraagzaamheid, eerlijkheid, hulpvaardigheid en vertrouwen.
  • Volg je hart, want dat klopt!

Inspireren

Het mooiste compliment kan zijn om iemand te vragen wat hij of zij van iets vindt en de tijd nemen om naar het antwoord te luisteren

Als manager weet je dat je met een positieve benadering het meeste bereikt met je team. Met complimenten kun je gedrag sturen. Wanneer je iemand een welgemeend compliment geeft over concreet gedrag, stimuleer je dat gedrag.

De online gesprekken die nu plaatsvinden zijn ook per definitie een mooie gelegenheid om die complimenten te geven. Belangrijk is dat complimenten gemeend zijn en verwijzen naar concreet gedrag of een concrete prestatie of actie. Overigens vind ik dat je moet benoemen wat goed is en wat niet goed is. Concreet en duidelijk, maar wel gescheiden van elkaar. We hebben als mensen nogal eens de neiging om een compliment af te kappen naar een verbetertip. ‘Je klantcontact aan de telefoon is goed, maar je mag wel wat concreter zijn in je communicatie’. Is dat nou een compliment of een tip? Haal die zaken dus uit elkaar.

Toekomst gericht

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan

Deze omgekeerde stelling is de laatste tijd te vaak bij mij opgekomen als mensen zeggen dat in deze Corona tijd zoveel NIET kan. Ik beken direct: er zit wat frustratie van mij in deze titel, maar wil het daarentegen toch met jullie delen.

Wat hebben we bij veel organisaties de neiging om ons overal tegenaan te bemoeien en bij voorkeur verantwoordelijkheid of eigenaarschap te ontlopen. Als we kritisch naar onszelf kijken dan roepen we heel vaak iets vanaf de zijlijn, maar pakken zelden zelf de handschoen op. Of het nou gaat om het ontwikkelen van een propositie, het opzetten van een salesactie of eenvoudig samenwerken, we krijgen het steevast voor elkaar om intern over elkaar heen te lopen en te vallen, zonder dat we er in de markt en bij relaties maar een centimeter mee opschieten. Voorbeelden te over waar te veel collega’s, te vaak ergens een plasje over doen. Of besluiten die na afstemming met direct betrokkenen genomen zijn en door indirect betrokkenen weer in twijfel worden getrokken en vaak daarna dus weer worden herzien.

Interessante vraag is natuurlijk: hoe komt het nou dat we ons zelf een dergelijke cultuur laten overkomen? Is het het streven naar perfectionisme, is het zoeken naar werk om ons bestaansrecht te rechtvaardigen, is het een overtrokken vorm van betrokkenheid, is het een ziekelijke bemoeizucht? Ik weet het niet, ik constateer het alleen maar.

Veel interessanter is hoe we dit kunnen keren? Een cultuur veranderen is niet eenvoudig, het begint echter bij jezelf. Als we nou met elkaar onderstaande principes eens zouden hanteren, zou de zakelijke wereld er dan niet een stuk fijner en eenvoudiger uit gaan zien:

  • Vertrouw de ander dat hij/zij zijn/haar werk goed doet;
  • Waardeer en erken pro-activiteit en genomen initiatief;
  • Vraag om vergiffenis i.p.v. toestemming;
  • Neem verantwoordelijkheid en eigenaarschap;
  • Denk en handel van uit de externe klant i.p.v. de interne klant;
  • Toon slagvaardigheid en daadkracht als het om sales gaat;
  • Time to market is per definitie kort, handel er naar;
  • Soms is 80% goed genoeg;
  • Beter met 2 collega’s snel en goed, dan met 20 collega’s langzaam en slecht.

Have fun and keep up the SPIRIT!