7 december 2018 door Freek Donkers | Retail
Een gezonde ambitie brengt je naar een volgend niveau. Als je geen stappen durft te zetten of grote commitments durft aan te gaan, kom je nooit verder. Kom samen met je directie en medewerkers tot een inspirerende visie waardoor iedereen zich sneller committeert aan gewaagde doelen. Als je samen overtuigd bent dat je iedere dag het verschil kunt maken, heb je de eerste stap gezet om slim door te groeien.
Visie of toeval?
Een gezonde dosis ambitie is schijnbaar onhaalbaar in retail. Toch is het allesbehalve een toevalstreffer zoals in het filmpje. Zeker niet als je deze bewezen succesvolle tips toepast:
15 jaar coachingervaring van Intenza heeft aangetoond dat 2% van de mensen visionair is. Zij schetsen een droom, een visie op hoofdlijnen van waar je winkel of keten over drie jaar moet staan, rekening houdend met de huidige ontwikkelingen. 27% van de mensen zijn planners. Zij vertalen dit direct door naar wat er het komende jaar moet gebeuren om de eerste stappen te zetten. 39% van de mensen zijn dagjesmensen. Zij zijn in staat op korte termijn acties te plannen om de eerste mijlpalen te behalen. 32% van je medewerkers zijn brandweermannen. Zij zijn bezig met vandaag en vragen zich na de visiesessie al snel af ‘Wat moet ik nu vanmiddag anders doen?’.
De gouden tip: vertaal je visie door naar deze verschillende groepen. Schets een droom en maak de eerste stappen dusdanig klein dat je iedereen meteen meekrijgt.
Deel jouw doel en commitment met jouw omgeving: collega’s, medewerkers en persoonlijke contacten. Denk na hoe het doel te visualiseren in de winkel of medewerkersruimte. Denk aan de zeven zekerheden van Jumbo die niet alleen voor de medewerkers, maar ook voor klanten duidelijk zichtbaar zijn. Hiermee vergroot je dagelijks de regie over het nieuwe gedrag, waardoor het sneller leidt tot gewoontegedrag.
Dagelijks nieuw gedrag laten zien, kost veel meer energie dan het bestaande gedrag in stand houden. Daarom hebben we vaak de neiging terug te vallen in oude patronen. Wat we eveneens doen, is medewerkers of collega’s aanspreken als ze niet het juiste gedrag laten zien terwijl het juist in het begin goed is om de groene golf te benutten. Het ‘doen’ is in het begin belangrijker dan het in een keer 100% goed doen. Vraag niet waarom het niet gelukt is om het nieuwe gedrag bij tien klanten toe te passen. Stel vragen over de vier keer dat het wèl gelukt is. Focus dus op wat goed ging.
Creëer energie door wat goed is gegaan uit te vergroten. Zo blijven je medewerkers makkelijker bewegen!
Wil je meer tips hoe je volgend jaar jouw retail dromen waar kunt maken? Klik hier en maak een afspraak.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren