+31 (0)165 74 60 15

×
Petra Kerrebijn

12 maart 2024 door Petra Kerrebijn | Leiderschap

Onlangs stelde een leider mij de volgende vraag:
Ik heb een team waarbij ik graag meer eigenaarschap wil zien.
Hoe pak ik dat aan?
Een intrigerende vraag waarbij we tot een ontdekking kwamen die deze leider enorm heeft geholpen…..

Maak het concreet

Aangezien ‘eigenaarschap’ een vaag begrip is gingen we met elkaar in gesprek.

Ik vroeg hem: wat bedoel je met eigenaarschap? We bleven hangen in andere vage begrippen zoals: pro activiteit, initiatief, verantwoordelijkheid nemen, etc….

Wil je in jouw team ander gedrag zien? Benoem dan het gedrag en koppel dit aan de situatie.

Daarmee maak je het concreet. Een activiteit in een situatie kan je ‘beetpakken’ en dus veranderen, een beschrijving van een begrip niet. Geef antwoord op deze vragen en je maakt het gedrag concreet:

  • Welk gedrag zie ik nu in welke situatie wat wijst op te weinig eigenaarschap?
  • Welk gedrag zou ik daarvoor in die situatie graag in de plaats willen zien?

De manager deelde met mij een voorbeeld.

Bij ons is alles een uitzondering.

Situatie: Als ik mensen een opdracht geef (situatie) dan komen ze al snel bij me terug. Als ik dan aangeef dat ik graag hun eigen uitwerking ontvang, krijg ik vaak het antwoord: ja, maar deze situatie is een uitzondering en vraagt om een andere aanpak.

Wat ik liever zou zien is dat zij zelf eerst terug gaan naar onze basis afspraken en minimaal 2 oplossingen bedenken, bijvoorbeeld door met een collega te sparren…

We bespraken de hamvraag: hoe komt het dat alles ‘een uitzondering’ is? Dat leverde een enorm waardevol inzicht op. Wat bleek?

De ‘werkafspraken’ die ooit jaren geleden in dit team waren gemaakt bleken bij een groot deel van het team weggezakt en bij het andere deel niet bekend. Daardoor voelde iedere opdracht alsof er een referentiekader ontbrak. Zoals:

  • Situatie: verspreiden maandrapportage. Gedrag: in de managementsamenvatting geven we top 3 sterke punten aan en de top 3 adviezen voor de komende periode. We bellen dit na en bieden aan dit te bespreken met de desbetreffende manager.
  • Situatie: ik weet iets niet. Gedrag: ik check de basis werkwijze en als ik het daarin niet kan vinden bedenk ik zelf eerst 2 oplossingsrichtingen (evt door te sparren met anderen) voordat ik naar de manager loop. Etc.

Natuurlijk kan je niet alles vatten onder basis afspraken maar de meest voorkomende situaties wel.

 

Hoe help je jouw team te groeien?

Een team ontwikkelt zich vaak in 4 fasen (lees ook het artikel over teamontwikkeling versneld groeien in fasen).  Onderstaand vind je de fasen en per fase 3 tips die in de praktijk goed blijken te werken:Agile Teamontwikkeling

Fase 1: Basis leggen

In deze fase zorg je voor heldere basisafspraken: doelen, werkwijze, samenwerking. Het persoonlijke deel van de basis bestaat uit het elkaar leren kennen als mens.

Tips:

  1. Inventariseer met je team de meest voorkomende situaties
  2. Benoem daarbij de werkwijze (bij voorkeur een werkwijze die leidt tot succes)
  3. Benoem ook: hoe handelen wij wanneer de afspraak niet kan worden nagekomen?

Een voorbeeld: Stel je merkt dat er regelmatig mensen afwezig zijn bij teamoverleggen. Benoem dan wat in die situatie gewenst gedrag is. Bijvoorbeeld: ook al ben je afwezig, je geeft wel jouw input op jouw actiepunten, dat doe je door middel van een kort filmpje wat je in de groepsapp verspreidt.

Fase 2: Doen

In deze fase gaat het team werken met de basisafspraken, evalueren en leren. Daarbij hoort ook reflecteren op de realisatie van de doelen, de samenwerking en de werkwijze.

Tips:

  1. Geef als leider het goede voorbeeld. Deel bijvoorbeeld kort na het overleg de uitwerking van jouw actiepunten en vraag of je teamleden nog input hebben. Hiermee stimuleer je de beweging in jouw team. Niet door te controleren maar door te inspireren.
  2. Maak buddies die onderling sparren en elkaar toekomstgericht feedback geven: welke goede punten moet je vast houden? Welke minder goede punten kan je op welke wijze komende week beter doen? Zie hiervoor ook deze link: https://www.intenza.nl/artikelen/feedforward-de-sleutel-voor-beter/
  3. Bouw in je teamoverleggen een WGG (Wat Ging Goed) en WKB (Wat Kan de volgende keer Beter) rondje in, op deze manier leer je jouw team te evalueren en leren.

team en leiderschap

Fase 3: Beter doen

Dit is de leerfase van het team waarin verbeterinitiatieven centraal staan.

Tips

  1. Hanteer een leer mindset: we zijn succesvol in een actie of we leren. In beide gevallen zijn we na het toepassen al verder dan ervoor. Op die manier hou je de beweging en energie in jouw team hoog en wordt leren laagdrempelig en leuk.
  2. Benut leuke werkvormen om te leren in je team. Zoals Tops & Flops, Vraag & Aanbod, Dragons Den, Het estafettestokje. Lees voor meer inspiratie: https://www.intenza.nl/artikelen/maak-jouw-online-overleggen-leuk-energiek/
  3. Ken de talenten van je team en benut deze bij het leren. Heb je bijvoorbeeld iemand die heel analytisch is, betrek deze dan bij het onderzoeken van een issue. Laat de creatievelingen een leuke manier bedenken om iets te communiceren, etc. Zorg dus dat jouw team gebruikt maakt van de verschillende competenties die elkaar aanvullen.

Fase 4: Synergie

In deze fase gaat het team ook buiten het team delen en leren. Hierin staat ook het delen van best practices centraal.

Tips

  1. Nodig mensen van andere teams uit bij je overleggen
  2. Laat je mensen meekijken bij andere teams om te leren van elkaar
  3. Heb meer aandacht voor het delen van best practices. Zorg daarbij dat iedereen lekker actief meedenkt in plaats van alleen degene die de ervaring heeft.

Wil jij meer halen uit het ontwikkelen van je team?

Vraag dan hieronder de whitepaper Teamontwikkeling aan. Ik wens je een team wat iedere dag beter wordt!

Download Whitepaper Teamontwikkeling

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.