+31 (0)165 74 60 15

×

19 maart 2013 door Mario Bierkens | Sales

Gisteravond verzorgde ik een presentatie tijdens de verkiezing van de ondernemer van het jaar in Twente. Na afloop werd de winnaar door alle aanwezige ondernemers gefeliciteerd. Vol trots nam hij alle felicitaties in ontvangst en vertrok met een grote bos bloemen, een beker met de grote oren en mijn laatste boek.

Buiten op de parkeerplaats, tijdens het inladen van mijn apparatuur sprak ik hem nog even aan. Ik vroeg hem hoeveel ondernemers hem na afloop de vraag hadden gesteld “Wat doe jij waardoor het met jouw bedrijf zo goed gaat?” of “Als je mij 1 tip zou geven om succesvol te ondernemen wat zou je mij dan adviseren?”. Het antwoord was 0 (!).

Dat is toch opvallend. Juist in zware tijden is het interessant om te kijken naar succesverhalen en wat je van hun aanpak kunt leren. Het zijn vaak gratis adviezen die zich in ieder geval bewezen hebben in de praktijk. Succes verkoopt zich tenslotte beter dan een goed idee van een externe consultant die zich baseert op theoretische modellen.

Ik adviseer je de komende weken bewust op zoek te gaan naar succesvolle ondernemers binnen je netwerk. Stel hen de succesvragen en wie weet zit er voor jou de gouden tip tussen zodat ook jij het komend jaar kans maakt op de ondernemer van het jaar-award (al was het alleen maar, omdat je een superjaar draait).

Veel tips toegewenst!