8 juli 2020 door René Nawijn | Tips in tijd van Corona
Zakendoen doe je vooral in de persoonlijke sfeer, iets wat de afgelopen maanden door Corona tot een minimum is beperkt. Maar zoals het spreekwoord luidt: “uit het oog uit het hart” gaat hier natuurlijk ook op. Toch kun je door de huidige techniek van tegenwoordig prima op afstand contact houden met je klanten en/of prospects.
Door Corona is het in contact blijven met klanten beperkter geworden. Wanneer het weer als vanouds is, is voor iedereen nog een vraag. Langzaam begint de wereld en dus ook de situatie om ons heen weer iets terug te krijgen van hoe het was. Echter, het houden van 1,5 meter afstand is voorlopig die nieuwe norm. Voor Corona waren er geen beperkingen in afstand, het aantal mensen in een ruimte, het simpele handen geven, het 1 op 1 gesprek bij een prospect. Voorlopig is dit alles compleet veranderd. Dit betekent ook dat het spontaan ontmoeten van andere mensen of vakgenoten een stuk lastiger is geworden. Voorlopig geen vakbeurzen, symposia, evenementen etc. Door de versoepelingen is er wel weer iets meer ruimte om mensen te ontmoeten. Ik merk dat mijn businessclub ook weer bijeenkomsten gaat organiseren. Hoe zorg je er dan voor dat je in die wisselende omstandigheden toch in verbinding blijft met je bestaande- en toekomstige netwerk? Door te blijven netwerken natuurlijk!
Spreek je over verbinding, dan heb je het eigenlijk over aandacht. Alles wat je aandacht geeft groeit. Dit geldt uiteraard ook voor persoonlijke relaties. In de afgelopen tijd was het veel lastiger om elkaar fysiek te ontmoeten of te spreken. Maar de “aandachtsvraag” van elk individu blijft bestaan, dus waarom dit niet op afstand gewoon blijven volhouden? Bel gewoon je relaties op en vraag hoe het met ze gaat. Vraag door, vraag naar het hoe en waarom ze bepaalde dingen ervaren of beleven. Kortom, geef echt aandacht en je krijgt het uiteindelijk weer terug.
Vooraf kun je je relaties informeren over wat er speelt bij je bedrijf, waar je mee bezig bent om te blijven netwerken. Tijdens een contactmoment kun je vragen waar iemand behoefte aan heeft, mee geholpen kan zijn. Achteraf kun je de afspraken of gezamenlijke acties plannen en hier op terug komen om te continueren of zelfs te verbeteren. Op deze manier laat je zien dat je meeleeft in deze bijzondere tijd.
Netwerken! Dat is zo belangrijk hoor je altijd iedereen zeggen. Dat kan een goed voornemen zijn, helemaal nu. Maar goede voornemens, kennen we het niet allemaal? En wat komt daarvan terecht? Iets jezelf voornemen betekent namelijk absoluut niet dat we dit ook gaan doen. Wetenschappelijk is zelfs aangetoond dat wanneer je een “goede voornemen” concreet maakt, de kans op succes met 1150% vergroot (van 4% naar 46%; Ben Tiggelaar). Dus in plaats van te stellen “ik ga de komende tijd meer netwerken” zoek je uit welke (digitale-) bijeenkomsten je gaat bezoeken de komende 3 maanden. Bijvoorbeeld als tip: ik ga elke laatste vrijdag van de maand naar de (digitale-) ondernemersborrel in mijn regio en zorg dat ik dan tenminste 3 nieuwe contacten maak.
Tijdens zo’n bijeenkomst stel je vragen aan de mensen die je ontmoet. Vraag dan niet alleen naar wat iemand doet, maar naar het waarom en wat iemand dan ervaart. Dit zijn meer “belevingsvragen” dan vaak de enquêtevragen die we zo makkelijk stellen. In het verlengde hiervan, als men iets over jou vraagt wat je doet, VERTEL dan wat je doet. Door het op deze manier te doen kun je je klant laten weten wat je voor hem kunt betekenen en geef je zo je meerwaarde aan. Voorbeeld: Ik help bedrijven om verschillende systemen met elkaar te laten praten (integreren) in plaats van ik ben IT-consultant.
Een andere en zeker fijne manier om te netwerken is gebruik te maken van je klant als ambassadeur. Bij klanten waarvan je zeker weet dat ze tevreden zijn, kun je vragen of ze iemand kennen die ook van jouw diensten gebruik zouden kunnen maken. Vooraf geef je hen de gelegenheid om in jouw netwerk (bv LinkedIn) te grasduinen en geef je aan hen graag te willen introduceren bij voor hen interessante contacten. Stort dus eerst op hun “emotionele” bankrekening en vraag dan of men jou ergens zou kunnen introduceren.
Verleg je focus nu vooral van moeilijkheden naar mogelijkheden, hierdoor wordt je leven mooier!
Tip: Vraag onze checklist aan over het bezoeken van netwerken, zodat je beslagen ten ijs komt.
Vraag de netwerk checklist aan
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren