+31 (0)165 74 60 15

×
Frank van Hal - Intenza

19 februari 2025 door Frank van Hal | Sales

Nieuwe klanten winnen

Nieuwe klanten binnenhalen is cruciaal voor een gezond groeiend bedrijf. Actief en strategisch kansrijke prospects benaderen is essentieel om je klantenbestand uit te breiden en je onderneming te laten groeien. Vier redenen waarom het aan tafel komen bij prospects zo belangrijk is:

  1. Je blijft scherp en gefocust op groei. Geen tijd om achterover te leunen!
  2. Klanten komen en gaan. Nieuwe aanwas compenseert het natuurlijke verloop.
  3. Zelf kiezen is beter dan gekozen worden. Jij bepaalt wie er aan boord komt.
  4. Morgen is altijd een optie, maar vandaag is beter. Prospects wachten niet.

Door zelf initiatief te nemen, creëer je kansen die er anders niet zouden zijn. Het ergste wat kan gebeuren is dat een prospect niet voor je kiest, maar zonder jouw actie was dat sowieso niet gebeurd. Dus eigenlijk kun je alleen maar winnen 😉.

5 tips om aan tafel te komen bij prospects

Hieronder lees je 5 belangrijke tips om de kans te vergroten om aan tafel te komen bij de door jouw gekozen kansrijkse prospects.

Nieuwe klanten werven

Tip 1: Sluit aan op de ontwikkeling van de prospect

Kom aan tafel door aansluiting bij de prospect te vinden door te refereren aan ontwikkelingen in de branche (herkenning) of in te spelen op een artikel uit de nieuwsbrief. Hieronder een aantal tips om dit te bereiken :

  • Aboneer je op de nieuwsbrief van je prospect, zo leer je de prospect beter kennen
  • Volg de organisatie of contactpersoon op LinkedIn / Social Media
  • Benut de Rabobank App trends & ontwikkelingen voor actuele branchekennis

Tip 2: Kom met een brengidee!

Met een brengidee kom je iets brengen in plaats van dat je komt halen. Een voorbeeld kan zijn dat je bij je prospect aangeeft dat je een manier ontwikkeld hebt waarmee hij of zij meer omzet kan maken. Of dat de prospect altijd drie praktische tips krijgt aangereikt om (vul hier jouw product/dienst in).

Bij een klant heb ik een Mystery Visit uitgevoerd. Zo kon ik de dienstverlening ervaren als een potentiële klant. Tijdens een telefoongesprek heb ik daarna alvast een tipje van de sluier gedeeld over mijn bevindingen. Dit werkte erg goed!

brengidee nieuwe klanten

Tip 3: Gebruik je netwerk

Benut bestaande ambassadeurs of leveranciers om in contact te komen met nieuwe klanten zodat deze al geactiveerd worden voordat je contact opneemt waardoor de kans om aan tafel te komen aanzienlijk wordt vergroot.

Een klant wilde in contact komen met een directeur in de financiële dienstverlening. Via een gezamenlijke leverancier heeft ze de contactgegevens gekregen van de desbetreffende directeur. De leverancier heeft vooraf zijn positieve ervaringen gedeeld en aangegeven dat zij contact zou opnemen voor een kennismaking. Zo kwam ze makkelijk aan tafel.

Tip 4: Val op

Stuur vooraf iets ludieks en creatiefs voordat je contact opneemt om een afspraak te maken. Bijvoorbeeld:

  • Stuur een chocoladetelegram met een persoonlijke tekst of verwijzing naar de klant
  • Bied een spargesprek waarin je de prospect een aantal tips wilt aanreiken (storten op de emotionele bankrekening).
  • Verstuur een prikkelende mail sturen waarin je aangeeft dat je graag een afspraak maakt en dat je in het gesprek in ieder geval een aantal concrete tips deelt waar de prospect zijn of haar voordeel mee kan doen.
  • Gewoon bellen kan natuurlijk ook. Hier lees je tips over telefonische acquisitie.

nieuwe klanten werven val op

Tip 5: Ken de scenario’s

Houdt met mogelijke scenario’s die je kunt ervaren bij het aan tafel komen. Dus bereid je voor op mogelijke bezwaren / tegenwerpingen. Hieronder lees je een stappenplan om bezwaren te overwinnen. Let wel, een bezwaar is geen nee maar een drempel voor acceptatie…

Bezwaren overwinnen:

  1. 1Herhaal en zwak af  > Als u ik u goed begrijp dan…
  2. Toon begrip > Ik kan me goed voorstellen dat u…
  3. Weerleg > Dat is precies de reden dat…

Heel veel succes met het aan tafel komen. En zit je aan tafel? Lees dan hoe je tijdens en na afloop ook meer impact maak bij de prospect.

Mag je een voorstel maken? Bekijk dan de inspiratievideo hoe je je daarvan je scoringskans kunt vergroten.

Wil je sparren? Neem dan gerust contact met ons op via dit contactformulier.

Contact met Intenza

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.