+31 (0)165 74 60 15

×
Freek Donkers

25 maart 2020 door Freek Donkers | Tips in tijd van Corona

We leven inmiddels in de 2e week van thuiswerken en raken zo langzamerhand, zover de situatie dat toe laat, gewend aan de nieuwe situatie. Alles is anders en niets is nog vanzelfsprekend. Hoe lang deze situatie duurt kan niemand voorspellen. Intenza denkt ook graag in deze tijd proactief met je mee zodat je deze tijd ook op afstand proactief & digitaal je relaties kunt benaderen en de markt kunt bewerken.

De meeste fysieke deuren zijn gesloten, digitale deuren openen zich en dat geeft weer nieuwe kansen!

Je hebt er wel wat voor nodig:

  • Voorbereiding hoe je dit digitaal wilt aanpakken;
  • Aandacht voor de ander in de situatie waarin we ons begeven;
  • Lef om net díe vragen te stellen waardoor de ander instemt met een digitale afspraak;
  • Vakmanschap om je hoogstpersoonlijk te onderscheiden van de concurrent.

Hoe vaker je belt, hoe meer je je vaardigheden perfectioneert. Laat ook eens een collega op afstand op hetzelfde tijdstip meeluisteren zodat je elkaar op afstand kunt motiveren, tips kunt geven en successen kunt delen.

Checklist proactief relaties bellen

Pak die telefoon! Oké, niet meteen. Pak het gestructureerd aan. Proactief relaties bellen is een vak. Wel een vak wat te leren is. Zorg voor een goede voorbereiding VOORAF. Bedenk wat je TIJDENS het gesprek komt brengen en wat je ACHTERAF nastuurt. Belangrijk in het succesvol bellen is het hanteren van de VTA (Vooraf, Tijdens en Achteraf) stappen. Enkele voorbeelden tref je hieronder als een checklist aan.nieuwe klanten werven

Proactief bellen: Vooraf

  • Wie ga je bellen?
  • Wat speelt er bij dit bedrijf?
  • Welke vragen stel je om ook begrip en aandacht te hebben voor Corona?
  • Welke best practice van jouw organisatie past bij dit bedrijf?
  • Wat dien je vooraf te achterhalen middels een aftastcall?
  • Wat speelt er specifiek in de organisatie op de afdeling?
  • Wie ken je (of je collega’s) in de organisatie al?
  • Welke scenario’s kun je verwachten en hoe speel je hierop in?
  • Welke deuropeners heb je nog aan de telefoon? (Bij nee: “Ik nodig u graag uit voor ons webinar…”)
  • Wat zijn de meest voorkomende bezwaren en weerstanden die je kan verwachten
  • Digitale agenda klaar?
  • Hoe ga je voorgloeien? ( prikkelende brief/email, checklist, brochure, etc.)

 

Proactief bellen: Tijdens

  • Spreektempo.
  • Duidelijk articuleren.
  • Actief luisteren.
  • Aanleiding, reden dat je belt.
  • Interessewekker.
  • Hoofd, hart, buik: ken de rationele argumenten en weet ook de emotionele motieven te bespelen.
  • Vraag door, luister, veer mee, toon begrip.
  • Los van dat ze zaken met jouw bedrijf gaan doen worden ze er altijd rijker van.
  • Maak duidelijke afspraken.
  • Hoe houd je de deur open bij 2 keer een nee? (inschrijving nieuwsbrief?)

 

Proactief bellen: Achteraf

  • Stuur een link voor de digitale afspraak.
  • Stuur een mail met nog een extra idee.
  • Kom je afspraken na.
  • Welke best practice kun je nog nasturen?
  • Bedank voor de tijd en eindig met een prikkel tot reactie.

Heel veel succes met het digitaal bewerken van de markt!

 

Zelf thuis trainen op proactief bellen – Vraag gratis aan

Wil je zelf thuis trainen, of je medewerkers op voorsprong zetten? Vraag dan de gratis Zelf-Thuis-Training ‘Proactief op afstand de markt bewerken’ aan. Hierin nemen we je stap voor stap mee in:

  • De aftastcall
  • De digitale afsprakenmaker
  • Hoe je bezwaren kunt overwinnen aan de telefoon
  • Planmatig bellen – regisseer de regelmaat

Vraag gratis aan!

Proactief op afstand de markt bewerken?

Vraag de gratis Zelf-Thuis-Training aan.