30 maart 2018 door Freek Donkers | Retail
Blijf als retail team volop in beweging. De retail is en blijft een turbulente sector die altijd aan verandering onderhevig is. Dit is een uitdaging en niet altijd even makkelijk. De basis voor iedere retailer is een winnend team. Een team dat samenwerkt vanuit een sterke basis. Om te komen tot een winnend retail team is teamontwikkeling het sleutelwoord. Wil je weten hoe je in jouw retail organisatie, regio, winkel of afdeling een sterk retail team realiseert?
De basis van elk winnend retail team ligt in onderling vertrouwen. Wanneer er in jouw team sprake is van vertrouwen durft iedereen elkaar ook feedback te geven. Feedback geven waar ook nog wat mee gedaan wordt stimuleert de betrokkenheid. Er wordt immers naar je geluisterd. De betrokkenheid groeit en daarmee ook het verantwoordelijkheidsgevoel. Verantwoordelijkheid voor het succes en dus resultaat van jouw winkel, regio of formule.
Of je nu in het managementteam zit, regiomanager of shopmanager bent, je maakt onderdeel uit van het retail team. Per rol tref je enkele voorbeelden aan hoe je kunt bouwen aan een winnend retail team.
Als directeur geeft Bart dagelijks leiding aan zijn managementteam bestaande uit diverse stafafdelingen. Bart geeft aan zijn team veel vertrouwen door altijd stil te staan bij gewenst gedrag en het verder uitvergroten hiervan. Dit doet hij door in zijn overlegmomenten altijd te focussen op zaken die goed gaan. In teammeetings maar ook in 1 op 1 gesprekken vraagt Bart altijd: “Wat ging goed afgelopen week of waar ben je trots op” . Vervolgens hanteert Bart altijd de volgende drieslag:
Deze aanpak, noemt Bart de groene golf. Los van het vertrouwen wat Bart hierdoor geeft, focus je automatisch op de dingen die goed gaan en hoe je die verder kunt uitvergroten binnen je organisatie.
Mats is als commercieel directeur verantwoordelijk voor de aansturing van 6 regiomanagers. In de dagelijkse praktijk heeft hij geleerd dat meereizen, je collega’s zien bewegen, de beste basis geeft voor directe feedback. Hij noemt het zelf feedforward door vragen te stellen als: “Stel dat we volgende week weer in deze winkel zijn, welke twee vragen zou je dan stellen over de conversie om de vestigingsmanager zelf tot nadenken aan te zetten?” Structureel meereizen zorgt voor beweging bij je regiomanagers, deze beweging vormt een herkenbaar ritme voor je winkels en zorgt daardoor sneller voor het gewenste resultaat.
Mare is shopmanager en stuurt een winkel aan met 20 medewerkers. Sinds 9 maanden voert Mare wekelijks 1 op1 gesprekken met al haar Retail teamleden. Maximaal 10 minuten per medewerker waardoor ze continu haar visie op de winkel kan toelichten en de betrokkenheid van haar medewerkers heel makkelijk kan vergroten. Door bijvoorbeeld iedere week te vragen: “Welke ideeën heb je om de conversie of het bonbedrag te verhogen?” Daarnaast mogen de retail teamleden meedenken in de wekelijkse acties, kassakoopjes en minitrainingen. Ze worden uitgedaagd om dit ook pro-actief op te pakken door dit op de weekplacemat te plaatsen. Wil jij een voorbeeld ontvangen stuur een mail naar f.donkers@intenza.nl.
Nico werkt al jaren als senior verkoper in de winkel. Sinds de komst van Mare waait er een frisse wind door de winkel en merkt Nico ook weer nieuwe energie bij hem zelf. Steeds meer neemt hij de verantwoordelijkheid als senior om met nieuwe ideeën te komen om de conversie of het bonbedrag te doen laten stijgen. Daarnaast neemt hij ook dagelijks zijn minder ervaren collega’s op sleeptouw om ze te stimuleren het afgesproken gedrag dagelijks toe te passen bij klanten. Deze persoonlijke verantwoordelijkheid heeft de afgelopen periode ook zeker zijn vruchten afgeworpen. Nico is al twee keer op rij medewerker van de maand geworden en wordt door het hele team gezien als hét voorbeeld.
Aafke is afdelingsmanager en stuurt 5 collega’s aan. Iedere werkdag wordt er op de afdeling een dagstart gehouden. Hierbij worden de activiteiten & werkzaamheden verdeeld met als gevolg de hoogst haalbare resultaten. Door de regelmaat te regisseren met behulp van deze dagstart, slijpen nieuwe vaardigheden of een nieuwe werkwijze makkelijker in. Consequent herhalen, oefenen op bijverkoop, aandragen van nieuwe artikelen, benaderen van klanten heeft als gevolg dat de resultaten toenemen. Ook een dagafsluiting zorgt voor medewerkers die bijvoorbeeld later zijn gestart voor een korte terugblik en vooruitblik op morgen.
Kom zelf als retail team in beweging. Stimuleer de beweging als leidinggevende. Check
voor jezelf hoe vaak jij al ja kunt zeggen.
Bekijk ook de mogelijkheden voor een maatwerk retail training.
Wil je meer weten over teamontwikkeling in de retail? Neem contact op met Freek Donkers via f.donkers@intenza.nl of bel 06 – 53 20 43 36.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren