+31 (0)165 74 60 15

×
Kees van Leeuwen - Intenza

14 oktober 2024 door Kees van Leeuwen | Sales

Oktober is de maand bij uitstek om een voorsprong te nemen op je sales targets voor 2025. Je hebt inmiddels een aardig beeld of je je target voor dit jaar gaat halen of dat je nog een flinke eindsprint dient in te zetten. In beide gevallen is het slim om vast jouw blik naar voren te werpen (net als de piloten op de foto ). Want als je op lange termijn werkt, dan ben je op korte termijn nog succesvoller. In dit artikel een aantal tips om nu alvast op te pakken voor sales in 2025!

Vooruitkijken sales

Voer Ambitiegesprekken met je klanten

Jouw klanten zijn uiteraard al druk bezig met hun plannen voor 2025. Neem contact met hen op en geef aan dat je graag een Ambitiegesprek met hen inplant. Centraal daarbij staat dat je de focus niet zozeer legt op de huidige vraag, maar vooral op de toekomstplannen die jouw klant heeft. Zoom daarbij zowel in op de ambitie voor 2025, alsook op de persoonlijke ambitie van jouw contactpersoon. Je zult zien dat je dankzij die kennis veel meer verdieping kunt aanbrengen in de relatie die je met jouw klant hebt.

Ambitiegesprekken voeren

Bepaal hoe je in 2025 aandacht op maat gaat geven

Veel commerciële organisaties werken met een klantenindeling, zoals ABCD. Daarbij is de omzet of contractwaarde vaak leidend en op het eind van het jaar heb je inzichtelijk hoe de verdeling is. Bepaal met het commerciële team welke aandacht aan welke maat klant gegeven gaat worden:

  • de D-klant ontvangt bijvoorbeeld alleen de digitale nieuwsbrief
  • de C-klant wordt daarnaast eenmaal per jaar bezocht,
  • de B-klant wordt tweemaal per jaar bezocht en uitgenodigd voor een event dat door jouw organisatie wordt georganiseerd
  • en de A-klant ontvangt al het voorgaande en wordt ook nog in de watten gelegd tijdens een relatiediner.

Wanneer het aandachtspakket per klantenmaat bepaald is, stem dan met elkaar af welke potentie elke klant heeft. Stel dat je een C-klant hebt met de potentie van een A-klant, geef dan in 2025 een jaar lang A-aandacht en kijk of de C-klant gaat doorgroeien naar minimaal een maat meer. 

klantindeling sales

Maak een klant-contactmatrix

Het is uiteraard ontzettend riskant als je bij jouw klant maar één contactpersoon hebt. Stel dat jouw contactpersoon de organisatie verlaat, dan ben je kwetsbaar. Het is dan ook zaak om te zorgen dat je meerdere ingangen hebt bij jouw klant. Breng de belangrijkste contactpersonen voor jou bij jouw klant in kaart. Bijvoorbeeld naast jouw contactpersoon, de Algemeen Directeur, de HR manager en de directiesecretaresse. Maak een planning waarbij je in 2025 elke maand met een van hen contact hebt. Dus een soort matrix waarin je van januari t/m december aangeeft met wie je wanneer het lijntje legt. Zorg daarbij dat je elke keer komt Brengen in plaats van Halen.

Bijvoorbeeld door eens een interessant artikel door te sturen, te reageren op nieuws van jouw klant (verhuizing, nieuw product, prijs die ze hebben gewonnen e.d.), een boekje op te sturen, ze uit te nodigen voor een event dat je organiseert, met Sinterklaas iets te doen etc. Het gaat erom dat je ze positief verrast. Maak in oktober dus alvast de planning wie je in 2025 welke maand benaderd, zodat je bij ieder contactpersoon elk kwartaal even top of mind bent.

Wil je een aantal suggesties ontvangen die je kunt benutten voor jouw klant-contactmatrix om lijntjes te leggen? Vul dan het formulier hieronder in. Je krijgt meteen toegang tot de download.

7 tips voor het behalen van targets

Mocht je nou denken…allemaal leuk en aardig, maar ik moet nog even vol gas geven om 2024 tot een succes te brengen. Dan vind je via de volgende link nog een aantal tips om die eindsprint vol in te zetten:

7 tips voor het behalen van targets

 

Download klant-contactmatrix

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.