Welke invloed heeft gedrag op de samenwerking binnen teams op het verkoopproces? En hoe kan je hier als leidinggevende slim mee omgaan? Dat lees je in dit artikel.
Ons gedrag is een essentieel onderdeel van wie wij zijn. Veel van dat gedrag is ‘aangeboren’. Daarnaast is een deel van ons gedrag aangeleerd. Gedrag laat zich het beste omschrijven als de waarneembare interactie van een individu met de omgeving. Het is de taal van ‘hoe we doen’, hoe we communiceren. Steeds meer organisaties benutten gedragsmodellen om enerzijds zicht te krijgen op ontwikkelingsaspecten van de indivduele medewerker. Anderzijds worden modellen benut om te onderzoeken welke invloed dit heeft op het verkoopproces. Modellen die daarbij met name gebruikt kunnen worden zijn onder andere Profile Dynamics en DISC.
De drijfverentest van Profile Dynamics is speciaal ontwikkeld voor het analyseren van de drijfveren van individuen, teams/afdelingen en zelfs volledige organisaties. Drijfveren die bepalen hoe mensen hun werk doen, met wie ze wel en niet willen samenwerken, de soort leiderschapsstijl die ze ontwikkelen en de manier waarop ze communiceren. De drijfverenanalyse maakt duidelijk waar mensen energie van krijgen in hun werk en wat energie kost, of ze makkelijk meegaan in veranderingen of zich daartegen verzetten en hoe besluitvaardig ze zijn. Profile Dynamics® is gebaseerd op het gedachtegoed van de Amerikaanse psycholoog dr. Clare W. Graves, die zeven belangrijke en zeer herkenbare waardenstelsels definieerde die de basis vormen van ons denken en handelen.
De basis van de gedragsanalyse van TTI Success Insights is het DISC-model van de Amerikaanse psycholoog William M. Marston. Met dit model wordt gemeten op welke manier een respondent omgaat met uitdagingen, mensen, veranderingen en procedures. Aan de hand van de DISC-scores wordt de gedragsstijl van het individu in kaart gebracht. Elke gedragsstijl kent zijn eigen kwaliteiten en valkuilen. Met behulp van de DISC analyse worden deze kwaliteiten en valkuilen zichtbaar en bespreekbaar gemaakt. Dit levert waardevolle informatie op voor medewerkers, teams en organisaties. Wat beide modellen bereiken is een universele taal, waardoor er effectiever gecommuniceerd wordt. Organisaties hebben met het toepassen van een gedragsmodel een sleutel in handen tot effectief people management en coachend leiderschap.
Je bevordert effectief leren communiceren in de werkomgeving. Je draagt bij aan de verbetering van teamprestaties. Je helpt individuele medewerkers in hun ontwikkeling middels zelfinzicht. Je ondersteunt managers in het coachen van hun team of afdeling. Eigenlijk zou de vraag dus niet moeten zijn: welke invloed heeft gedrag op de samenwerking binnen teams op het verkoopproces? Maar: hoe bevorder je het effect van de awareness (je bewust zijn van jouw gedrag en de invloed daarvan op anderen) daarvan in teams en daarmee op het resultaat van sales?
Acht tips voor leidinggevenden om de samenwerking en daarmee het resultaat op sales te beïnvloeden:
Acht tips voor teamleden om de samenwerking en daarmee het resultaat op sales te beïnvloeden:
Meer weten hoe je door middel van een gedragsmodel de samenwerking binnen teams kan vergroten (en daarmee het effect op sales)?
Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren