+31 (0)165 74 60 15

×

4 april 2022 door Gerrit Mulder | Ondernemen

Als bedrijfscoach spreek ik veel ondernemers en salesmanagers die jaarlijks te maken hebben met het mooi-weer-effect. In deze blog lees je tips om je sales team te motiveren en scherp te houden tijdens de warme maanden.

Het mooi-weer-effect in sales 

Tijdens de zomermaanden worden medewerkers uitgedaagd om proactief sales te voeren door een afname in aanvragen, klantbezoeken of telefoontjes. ‘Mooi weer’ heeft hierin twee betekenissen:

  • de zon schijnt buiten en klanten gaan op vakantie of naar het strand;
  • de medewerker heeft uitzonderlijke resultaten behaald in een periode ervoor.

Bij het laatste zien we vaak dat een medewerker na zo’n periode moeite heeft om weer in beweging te komen. Daarom is het voor jou belangrijk om te weten hoe je die beweging weer kunt starten, in stand houden of versnellen.

Sales motivatie: Regisseer de regelmaat

Motiveer sales en houd je verkopers in beweging door het regisseren van de regelmaat. Neem het volgende voorbeeld:

Een medewerker dient per week 50 nieuwe prospects te bellen.

Voor een dergelijke uitdaging geldt: verklein de actie en vergroot de frequentie. In plaats van 50 prospects per week spreek je over 10 per dag. Zo maak je het gemakkelijker om te starten.

De eerste 10 per dag zijn gelukt. Nu is de vraag: hoe houd ik dit gedrag in stand? Om het gewenste gedrag (om iedere dag 10 prospects te bellen) in stand te houden helpt het als je dit gedrag op een vast moment vraagt. Zo kun je in dit voorbeeld kiezen voor de ‘10 voor 10’, waarbij je iedere morgen vóór 10:00 uur de 10 nieuwe prospects voor die dag belt. Het is voor medewerkers eenvoudiger om hieraan te committeren en voor jou als leidinggevende makkelijker om erop te sturen.

 

In deze video legt Kees het regisseren regelmaat uit:

Denken in scenario’s

In de zomermaanden is er vaak meer tijd om aan een klant te besteden, motiveer je sales team om deze tijd ook te benutten. Je kunt ze hierbij helpen door het denken in scenario’s toe te passen. Dit betekent dat, voordat je verkoper een klant benadert, hij alvast nadenkt over de 3 mogelijke opties hoe de klant kan reageren. Door in de voorbereiding te denken in scenario’s vergroot je de realisatiekans. Hoe doe je dit? Door samen met je team en te bespreken, trainen en oefenen.

Bespreken
Ga eens na bij je beste verkoop: wat ging er goed? Benoem deze succesfactoren waarop je gaat letten bij je volgende verkoop.Trainen
Er kunnen 3 reacties voorkomen:

  • de klant is enthousiast en gaat akkoord
  • de klant is enthousiast en twijfelt
  • de klant is niet enthousiast.

Schrijf voor jezelf op (opdracht voor je verkopers): hoe ga je met elke reactie omg? Haal het vervolgens in je team op.

Oefenen
Alle 3 de reacties gaan we oefenen. Een is klant, een is medewerker, de rest schrijft op: wat ging er goed en wat zou je zelf anders doen?

 

Ook je sales team motiveren

Wil je ervaren hoe een bedrijfscoach jou kan helpen? Stel jouw vraag en krijg binnen 24 uur diverse passende oplossingen voor jouw uitdaging.

Contact met Intenza

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.