+31 (0)165 74 60 15

×

15 april 2016 door Petra Kerrebijn | Sales

Bij sessies over sales bij inhoudelijke professionals merk ik dat ze commercie en relatiemanagement lastig vinden. Met deze 5 tips zorg je dat het plezier in sales toeneemt.

TIP 1: Gebruik het ABC Brengidee bij sales

Het woord zegt het al: Inhoudelijke professionals zijn sterk met inhoud. Maar ga jezelf maar na als klant,  dan zoek je naar het effect (wat het de klant brengt). Het gevolg? De professional komt met ontzettend goede ideeën, maar deze sluiten totaal niet aan bij wat de klant wil. Uiteindelijk voelt de professional zich een ‘verkoper’ en dat zit hem niet lekker.

Mijn oplossing: Het ABC Brengidee. Het helpt je te focussen op het effect. De klant zal sneller enthousiast zijn over je idee!

TIP 2: Quick win als eerste stap

Ik weet dat inhoudelijke professionals altijd streven naar de ideale oplossing of het ideale advies. Dat is voor de klant alleen niet zo ideaal. De adviezen zijn soms onnodig uitgebreid en hierdoor voor de klant niet meer te begrijpen. Een quick win is dan een handig hulpmiddel. Denk aan een scan, een brainstormsessie of een eerste workshop. Hierdoor bied je de klant een laagdrempelige ‘snuffelstage’. Bereid vooraf wel je opvolging goed voor.

~ Een quick win is een laagdrempelige eerste stap met een grote kans op een vervolg. ~

 

TIP 3: Leg contact met een aanleiding

De nachtmerrie voor iedere inhoudelijke professional: koud contact leggen. Dat is niet nodig, probeer het eens op deze manier:

  • Via inhoud: Kom met een brengidee
  • Via je (LinkedIn)netwerk: Je persoonlijke netwerk, LinkedIn of een bestaande relatie.
  • Via events: nodig de klant hiervoor uit, etc.

TIP 4:  Denk mee op de brengmanier

Inhoudelijke professionals voelen zich niet graag een verkoper, maar ze denken wel graag mee.

In mijn trainingen deel ik altijd deze Intenza succesrecepten:

  • Evaluatiegesprek met toekomstadvies
  • Workshop
  • Interessant artikel delen
  • Klant als toetssteen bij ontwikkeling inhoudelijke proposities
  • Best practice/artikel met klant schrijven/publiceren

Meer succesrecepten

TIP 5: Vorm is ook belangrijk

Wanneer je je focust op de inhoud, vergeet je al snel het leuk aan te kleden. Giet je idee in een leuke vorm. Denk aan een persbericht, krant van de toekomst of vraag en antwoord opbouw van je verhaal.

Is sales niet jouw ding? Think again! Met deze 5 tips maak je sales je eigen.

Vergelijkbare cases

 

Commercieel succes met brancheteams
Van 8 naar 18 miljoen omzet door actieve marktbewerking
Succesvol met acquisitie door kennis te delen
Vergroot de commerciële drive van professionals