+31 (0)165 74 60 15

×

8 maart 2018 door Kees van Leeuwen | Sales

Bestaat een samenwerkend salesteam? “Veel van mijn verkopers zijn zo solistisch, zelfs samenwerken doen ze het liefst in hun eentje.” Dat zei een klant recent tegen mij toen ik hem vroeg hoe zijn salesteam functioneerde. Door deze werkwijze blijven helaas kansen liggen om meer omzet te genereren. In dit artikel vind je tips om de kracht van het salesteam nog meer te benutten.

Teamontwikkeling binnen sales

Leg een solide basis. Ga goed van start.

1. Teamdoelstelling formuleren
Veel verkopers hebben individuele targets. Om de samenwerking en ontwikkeling binnen het salesteam te stimuleren, is het slim om ook teamdoelstellingen met elkaar af te spreken. Bijvoorbeeld het gezamenlijk werven van nieuwe klanten, het uitbouwen van bestaande klanten of het behalen van een afdelingsdoelstelling met betrekking tot omzet of marge. Het koppelen van een incentive daaraan doet het bij verkopers natuurlijk altijd goed;-)
2. Commitment checken van elke teamlid
Het goed functioneren als salesteam valt of staat bij de inspanningen van ieder teamlid. Check het commitment en maak bewegingsafspraken, bijvoorbeeld “Stel we zijn een week verder, wat hebben we dan met elkaar gedaan waardoor we als verkoopteam nog beter met elkaar samenwerken?”

Salesteam dat leert van elkaar

1+1=3. Een salesteam dat leert van elkaar is vele malen succesvoller.

3. Werk met een buddy-systeem
Koppel salescollega’s aan elkaar. Het mooiste is als ze elkaar aanvullen qua gedragsstijl (bij het DISC model lees je meer over gedragsstijlen). Laat ze met elkaar klankborden over de uitdagingen die zij hebben. En samen op bezoek naar klanten gaan. Stimuleer dat ze na afloop aan elkaar teugkoppelen wat ze van de ander geleerd hebben en welke tip ze voor de ander hebben.
4: Driehoeksrelatie klant-binnendienst-buitendienst
Veel winst valt vaak ook te behalen in de samenwerking tussen de binnendienst en buitendienst. In steeds meer bedrijven heeft de binnendienst een actieve, klant- en servicegerichte rol in het verkoopproces. Werk aan een waardevolle driehoeksrelatie klant-binnendienst-buitendienst door de binnendienst en buitendienst af en toe samen op bezoek naar klanten of beurzen te laten gaan. Hierdoor zijn ze meer betrokken bij elkaar en communiceren makkelijker met elkaar.

Benut het salesoverleg

Het salesoverleg is het ideale moment om als verkoopteam het leren voort te zetten.

5. Kijk vooruit
Het salesoverleg biedt ook mooie kansen om het salesteam verder te ontwikkelen. Vaak komt er een diarree aan cijfers voorbij en wordt er met name teruggekeken. Door bijvoorbeeld best practices standaard op de agenda te zetten wordt het leren van elkaar als team gestimuleerd.
6. Wat Kan Beter?
Sluit elk salesoverleg af met een Wat Kan Beter (WKB)-rondje door op het eind de vraag te stellen: “wat kunnen we beter doen om als team nog meer te presteren?”

 

Wil jij weten hoe je jouw salesteam verder kunt ontwikkelen door best practices met elkaar te delen? Vraag dan hier de checklist aan voor het behandelen van best practices. Succes met toepassen!

 

Vraag de checklist aan

Meer weten? Vraag de checklist aan voor het behandelen van best practices.