Hoe kan je je juist in de zomerperiode laten zien en horen via social media en zo kansen creëren?
En dat is nodig! LinkedIn heeft onderzocht dat 75% van de B2B kopers Social Media benutten om bij hun leverancier alvast te onderzoeken bij oriëntatieproces. Maar liefst 90% van de decision makers zegt dat zij nooit responderen op een koude benadering.
Waaraan minimaal voldoen?
Benut de 5 W’s! De ‘ontvanger’ moet merkbaar èn frequent ervaren:
Wat doe je precies? (wat je doet, organiseert, nieuwe producten, etc.)
Wanneer is de actie, het open huis, de proeverij, de inloopochtend, telefonisch spreekuur?
Wat levert het de ontvanger op?
Waar en hoe kun je het krijgen, kopen, plannen en/of aanvragen?
Wie werkt er nog meer mee en wat levert dat op? (referenties, ambassadeurs)
Hoe haal je het maximale uit een ‘post’ op Social Media?
Benut de gestructureerde Voor-Tijdens-Na (VTN) aanpak
Voor de plaatsing
Onderstaand een 5 tal tips van de 10:
Ontwikkel een 12-weken VTN-aanpak acties om je summersales een boost te geven!
Maak het mogelijk om continu te verbeteren. Hoe? Bepaal doelstellingen (bijvoorbeeld aantal keren ge-liked, gedeeld, aanmeldingen, etc.) en bouw meetmomenten in en benut salesnavigator.
Benut je medewerkers. Hoe? Benoem concreet de collectieve acties maar juist ook de persoonlijke acties van je medewerkers op ‘eigen doelgroepen’ en ‘contacten’. Brief dit steeds een week voorafgaand aan de actie aan je team.
Werkt dit onvoldoende? Beleg dan een Social Media doe-sessie met je (sales)team waarin je samen meteen de Social Media acties uitvoert zodat zij ervaren hoe simpel het werkt.
Tijdens; een bloemlezing uit de tips:
App in de ochtend naar je team/collega’s dat er ‘vandaag’ een bericht geplaatst gaat worden (uit onderzoek blijkt dat 85% dit direct deelt)
Bij reacties van klanten en/of prospects: ga interactie aan (ofwel direct reageren per mail/telefoon met als doel: gesprek, afspraak of lead generen)
Nodig mensen die reacties hebben gegeven of hebben geliked uit voor het volgen van jullie bedrijfspagina
Na
Binnen 12 uur de klant of prospect bedanken voor een like en/of uitnodigen voor een gesprek/event
Update aan (sales)team van uitkomsten en resultaten
Tijdens overleggen: wat gaat goed en wat kan beter? (m.b.t. het 12-weken schema)
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Social Media inzetten om je (zomer)sales een boost te geven!