3 december 2024 door Tim van Oosterhout | Verandermanagement
Als organisatie weet je dat het tijd is om te veranderen wanneer je signalen krijgt die wijzen op stagnatie, achteruitgang of nieuwe kansen die je niet benut. En laten we wel wezen, de succesvolle bedrijven van nu blinken uit in adaptief vermogen in een wereld waar voorspelbaarheid door constant beweging in marktomstandigheden de realiteit is.
Verandering is een must om sterker, innovatiever en relevanter te worden. Vaak ontstaat het inzicht in de wens tot groei en ontwikkeling juist tijdens reflectiemomenten, zoals bij evaluaties, eindejaar gesprekken, of zelfs spontaan in de dagelijkse praktijk. Maar in plaats van te analyseren waarom iets niet gelukt is, werkt het veel inspirerender en motiverender om te focussen op de toekomst. Wil je verandering écht realiseren, dan moeten mensen in beweging komen. Want anders willen is niet hetzelfde als anders doen. Dit vraagt om een gerichte aanpak die niet alleen doelen stelt, maar ook de motivatie en het gedrag van mensen aanspreekt.
In dit artikel nemen we je mee in hoe je verandering echt voor elkaar krijgt met het verandermodel van Kotter, gecombineerd met de change curve van Elisabeth Kübler-Ross en Intenza succesfactoren die je in deze stappen in kunt zetten. Veel veranderplezier! Want bij Intenza geloven we dat ambities zonder resultaat leiden tot frustratie.
Als leidraad voor verandermanagement, wordt vaak verwezen naar de 8-stappenmodel van Kotter, of het Kotter verandermodel. Kotter wordt gezien als de expert op het gebied van lean verandermanagement. Zijn onderzoek wijst uit dat grote veranderingen binnen organisaties helaas vaak niet altijd het beoogde resultaat hebben. Hij spreekt zelfs van een slagingskans van circa 30% (1995).
Om de kans van slagen bij veranderingen te vergroten, voerde John Kotter het 8 stappen model in. Door het volgen van dit stappenplan hebben organisaties minder kans om te falen en worden ze bedreven in het doorvoeren en toepassen van de veranderingen. Daardoor hoeven organisaties niet meer continu de veranderingen bij te sturen en aan te passen en vergroot het de kans op succes. De sleutel tot succes ligt in een duidelijk begrip van de processen en cultuur binnen de organisatie. Als je niet precies weet wat je wilt veranderen, is het moeilijk om het model effectief te gebruiken.
Door deze gestructureerde aanpak toe te passen, vergroten organisaties de kans op succesvolle en duurzame veranderingen. Maar alleen deze stappen volgen is niet voldoende.
Het veranderproces start vaak met het begrijpen en benutten van de verandercurve (ook wel de change curve genoemd). Dit model is gebaseerd op de emotionele reacties die individuen ervaren bij veranderingen, vergelijkbaar met de fasen van rouw volgens Elisabeth Kübler-Ross. De verandercurve beschrijft hoe mensen op verandering reageren en welke emotie en gevoelens hiermee gepaard gaan. Door de emotionele reacties die individuen ervaren bij veranderingen te plotten, weet je exact waar het individu zich bevindt en hoe je kan helpen in die verandering.
Het gebruik van de verandercurve als basis helpt bij het plannen en begeleiden van verandering op een menselijke manier. De horizontale as weerspiegelt het tijdsverloop, waarbij de verticale as de hoeveel energie/empowerment/actiebereidheid weergeeft die het individu ervaart.
Mensen zijn verrast of in ontkenning over de verandering. Ze kunnen zich verzetten of doen alsof de verandering niet echt is. Voor 82% van mensen die een plotselinge verandering overkomt, zoals bijvoorbeeld een ontslag of een fusie, komt de verandering als een enorme verrassing, al zijn de signalen voor jou als manager al tijden duidelijk.
Ontkenningsfase: Herhaal de boodschap en gebruik in je communicatie woorden als nieuws/mededeling/besluit, zodat er geen ruimte is voor twijfel. |
1. Frustratie/woede richting anderen: Er ontstaat weerstand, boosheid of frustratie omdat mensen onzeker zijn over de toekomst.
Luister en toon begrip. Geef geen advies /argumenten. Belangrijk is dat het individu zich kan uiten in een 1 op 1 setting. Doe je dit niet, of in groep, dan gaan ze het er met elkaar of thuis over hebben. Dit vergroot de weerstand/woede vaak en er ontstaat besmettingsgevaar. |
2. Frustratie/woede richting jezelf: Er ontstaat weerstand, boosheid of frustratie omdat zij naar zichzelf kijken en beseffen dat ook zij moeten gaan handelen.
Luister en toon begrip. Geef geen advies /argumenten (hoe lastig dit ook kan zijn 😉). |
3. Ontreddering/depressie: Mensen voelen zich overweldigd of machteloos. Dit is een dalpunt in de curve. Maar tevens de belangrijkste! Men is onzeker over de toekomst, zit met vragen over hoe het zal gaan. Ze zitten laag in de energie, maken zich zorgen of vinden het moeilijk het vertrouwde los te laten. Maar 1 ding is er veranderd… de blik is vooruit en daarmee is de verandering geland!
Deze 4 Intenza succesfactoren helpen in deze fase. Klik door om de korte inspiratie video’s te bekijken:
· Concretiseren vergroot de kans op gedragsverandering 11,5x |
De acceptatie-fase vormt een belangrijke overgang naar de laatste fasen van de verandercurve, waarin mensen zich volledig inzetten voor en bijdragen aan de verandering.
Deze 2 Intenza succesfactoren helpen in acceptatie fase: |
4. Experimenteren: Langzaam accepteren mensen de verandering en beginnen te verkennen hoe ze ermee om kunnen gaan.
5. Beslissing/acceptatie: Mensen kiezen ervoor om de verandering te omarmen en passen zich aan.
6. Moving on: De verandering wordt een natuurlijk onderdeel van de dagelijkse praktijk.
De stappen van Kotter komen hierin terug alleen staan niet meer in ‘zijn’ volgorde. De inzichten van Kotter combineren we juist nu met de verandercurve. Kortom, dit is de nieuwe ideale volgorde als je de twee modellen combineert.
Begin met een analysefase en zorg dat het management dezelfde uitgangspunten en dezelfde context hanteert. Denk hierbij aan:
Bij al deze stappen is communicatie natuurlijk essentieel:
Praktisch voorbeeldStel je voor dat je een organisatie door een digitale transformatie leidt. Begin met uitleggen waarom deze stap nodig is (bijvoorbeeld veranderende klantverwachtingen). Bereid de medewerkers voor door trainingen aan te bieden en laat managers een voorbeeldrol spelen. Geef successen aandacht (zoals een nieuw systeem dat efficiëntie verbetert) en blijf open voor feedback om verdere obstakels weg te nemen. |
Kortom, succesvol veranderen start met een duidelijke visie, zorg voor een goed begrip van hoe mensen op verandering reageren, en ondersteun hen door de verschillende fasen van de veranderingscurve. Zo kun je de weerstand minimaliseren en de kans op een succesvolle implementatie vergroten.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren