11 april 2023 door Mario Bierkens | Realisatiekracht
Een jaar in vogelvlucht
Het is begin januari, iedereen heeft na de kerstperiode weer zin om van het nieuwe jaar een succes te maken. Zo tegen het einde van Q1 kijk je naar de resultaten en die vallen meestal niet tegen, want iedereen is met frisse energie aan het jaar begonnen. Ook Q2 gaat goed. Met een goed gevoel ga je de zomerslaap in, want tussen juli en september zijn veel organisaties in een zomerslaap. In september ontwaakt iedereen weer en kijk je als leidinggevende naar de resultaten. Het goede gevoel is meteen weg. De voorsprong van de eerste 6 maanden is verdampt. Je moet de laatste drie maanden van het jaar aan de bak om alsnog je doelstellingen te halen. Dit gaat vaak gepaard met veel stress en druk, zodat medewerkers (en jij ook natuurlijk) aan het einde van het jaar uitgeput onder de kerstboom liggen.
Dit patroon is voor veel leidinggevenden herkenbaar. Deze jaarbeweging heeft meerdere redenen. Het heeft onder andere te maken met het succeseffect: wanneer het goed gaat wordt vaak de scherpte minder en heb je onbewust de neiging om te denken dat je het ook met mindere inspanning wel gaat halen. Daarnaast zorgt de zomerperiode voor een onaangename terugval in de resultaten. Als laatste denken veel mensen dat het jaar uit twee gelijke delen bestaat, namelijk voor de zomervakantie en na de zomervakantie. Het feit is wel dat de eerste periode 6 à 7 maanden duurt en de tweede periode slechts 3 maanden.
Een van de dingen die je kunt doen is om van de komende periode een voorjaarsoffensief te maken. Evalueer Q1 met je team. Vraag:
Dus: repareer je dakgoot als de zon schijnt en niet als het regent 😉.
Ervaring wijst uit dat wanneer je gedurende 12 weken de focus op een thema zet je een aanzienlijk effect realiseert. Bedenk vooraf met je team op welk thema je de focus gaat zetten in de komende 12 weken.
Dit is een voorbeeld van een commercieel team, de aanpak kan je toepassen op ieder team.
Bij een van mijn relaties weten ze dat ze meer moeten doen aan het bewerken van prospects verspreid over het jaar, maar dat schiet er altijd bij in, want de accountmanagers zijn al druk met het aandacht geven aan de klanten, administratie, interne overleggen etc. Tegen het einde van het jaar wordt het gebrek aan acquisitie geprobeerd alsnog krampachtig te compenseren, helaas valt dat vaak tegen. Met als gevolg irritaties en veel spanningen.
Deze klant had besloten om van Q2 het Zaai-offensief te maken: met elkaar zetten ze de focus op het in beeld komen en aan tafel komen bij prospects. Door het in Q2 te doen stond er nog geen druk op. Juist door de regie vergrootte deze leidinggevende wel het aantal gesprekken met prospects. Bovendien werd er ook veel meer van en met elkaar geleerd omdat iedereen ermee bezig was. Deze manager maakte ook gebruik van de positieve flow van Q1. Zijn teamleden hadden al het gevoel goed bezig te zijn en hij benutte dat goede gevoel om door te pakken op een thema waar ze anders te laat mee aan de slag zouden gaan. |
De totale periode was onderverdeeld in 4 fasen, te weten:
Tijdens deze twee weken zorgde het management ervoor dat ze alles goed hadden voorbereid zodat de teams in de volgende fase direct uit de startblokken konden.
Nu begon de startfase. Het resultaat hiervan is dat iedereen er volop mee bezig is. Tijdens alle meetings (salesmeetings, 1 op 1, etc.) stond het thema van het voorjaarsoffensief als nummer 1 op de agenda. Deze fase duurt twee weken.
Na deze 2de fase lag de focus op het sturen op het gewenste commerciële gedrag (meereizen, trainen, oefenen, buddy’s, etc.) zodat de manager op individueel en op teamniveau kon bijsturen of juist de successen kon kopiëren.
Tegen het einde van de 12 weken brak fase 4 aan: de Versnellingsfase of Borgingsfase. De manager zorgde ervoor dat het onderwerp prospecteren op een goede wijze werd geëvalueerd en dat hij ervoor zorgde dat zijn teamleden in deze fase ook alvast nadachten over de vraag: Wat ga ik na dit offensief doen om ervoor te zorgen dat ik blijf prospecteren? Hierdoor wist hij dat na dit offensief het niveau van prospecteren lager zou worden, maar niet terug zou vallen naar 0.
Door tijdens het voorjaarsoffensief de focus gedurende 12 weken op één thema te zetten vergroot je de voorsprong voor de zomer en realiseer je makkelijker in het najaar je doelen. Zodat jij je als leidinggevende alvast kunt richten op een succesvol volgend jaar in plaats van stress en paniekvoetbal.
Intenza beschikt over diverse doe het zelf programma’s waardoor jij als manager in een periode van12 of 20 weken aan de hand wordt meegenomen om met jouw team van een thema een succes te maken. Wil je hierover meer weten klik dan op een van de afbeeldingen of vul het contactformulier in.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren