+31 (0)165 74 60 15

×
Marc Willems - Intenza

26 februari 2024 door Marc Willems | HR

Vraag een HR-professional ‘wat zijn de belangrijkste uitdaging anno 2024 voor jouw organisatie’? Dan zit ‘krapte op de arbeidsmarkt’ en ‘generatiemanagement’ zeker in het antwoord.

Zorgen voor de belangrijkste resources binnen jouw bedrijf (de mensen) blijft dus prioriteit nummer 1. Maar ook zorgen voor het behoud van mensen die al bij jouw bedrijf werken. Zorgen voor nieuwe instroom als je nieuwe mensen zoekt, op de juiste wijze werven & selecteren.  En …… ervoor zorgen dat nieuwe medewerkers goed landen, zich blijven ontwikkelen en meegroeien met jouw bedrijf. Dus onboarding! En dat allemaal op de juiste wijze.

In dit artikel lees je vijf tips om het rendement van onboarding te verhogen. Gebruik de checklist aan het einde om je potentieel op het onboardingsproces vast te stellen en te verhogen.

1. Doe aan preventie

Het rendement van onboarding verhogen start met het werven & selecteren van de juiste mensen. Bij de selectie van nieuwe medewerkers is het aan te raden om eerst onderstaande 3 stappen uit te voeren:

  1. Motivatiebrief en cv-screening. Indien positief stap 2.
  2. Sollicitatiegesprek. Indien positief stap 3.
  3. Referentie check. Bij minimaal 2 zelf te bepalen oude werkgevers referenties inwinnen. Indien positief de Persoonlijke Profiel Analyse inzetten.

De Persoonlijke Profiel Analyse bestaat uit de 6 stappen.

  1. Analyse functieprofiel met competenties en gedrag
  2. Online competentie analyse op basis van persoonlijkheidskenmerken
  3. Online persoonlijke gedragsanalyse. Bijvoorbeeld DISC of Insights.
  4. Praktijksimulatie
  5. Opstellen persoonlijk groei plan
  6. Nabespreking met de kandidaat.

Wil je hier meer over weten, lees dan verder bij: Persoonlijke Profiel Analyse.

2. Speel in op de verschillende generaties

Generatie Y (of Millennial) vindt een goede werk en privé balans zeer belangrijk en is daarom ook op zoek naar flexibiliteit. Deze generatie wil uitdaging en voldoening halen uit het werk en heeft niet zo veel met autoriteit. Ze zijn bekend met alle nieuwe communicatiemiddelen en maken daar handig gebruik van. Zet dus nieuwe communicatiemiddelen in bij het onboardingprogramma. Denk aan filmpjes, vlogs, blogs en gamification.

Generatie Z – ook wel Gen Z genoemd en geboren tussen 2000 en 2015 – wordt gekenmerkt als tech-savvy, maatschappelijk betrokken, mondig en ondernemend. Maar ook als onzeker over de toekomst, kwetsbaar, zelfgericht, smartphoneverslaafd en communicatieschuw. Besteed bij deze generatie dus veel tijd aan het vervolg NA het onboardingprogramma. Laat hen ook de inhoud van het programma zelf bepalen.

Onboarding met rendement

3. Hanteer het VTA-principe

Dat staat voor Vooraf, Tijdens en Achteraf. Zo maak je als bedrijf al 3 x impact op nieuwe medewerkers.

  • Voorafgaand aan het onboardingprogramma kan je denken aan het laten maken van een introductievlog door de medewerker, een welkomstcadeau voor het thuisfront (partner, kinderen) of vragen welke activiteiten de medewerker graag tijdens het programma zou willen doen.
  • Een buddysysteem tijdens het onboarden waarin de nieuwe medewerker gekoppeld wordt aan een collega (mentor) en door hem/haar blijvend wordt geïnspireerd en gefaciliteerd draagt bij aan een hoger rendement.
  • Na het onboardingprogramma start de medewerker niet alleen in zijn of haar nieuwe functie, maar start ook zijn of haar persoonlijke groei. Stel samen een ambitie plan op.

4. Plan aandacht, ambitie en/of groeigesprekken met de nieuwe medewerkers

Naast de vakinhoudelijke ontwikkeling is het vooral van belang om aandacht te blijven besteden aan het welzijn en de vitaliteit van nieuwe medewerkers. Plan bewust gesprekken die alleen over het welzijn van de medewerker gaan. Stel dan vooral belevingsvragen als:

  • Waar krijg je energie van en wat kost je energie?
  • Welke gevoel heb je over de 1e maand?
  • Waar ben je enthousiast over en waar zit je zorg voor de nabije toekomst?

Onboarden groei

5. Betrek nieuwe medewerkers bij het continu verbeteren van jouw bedrijf

Nieuwe medewerkers starten met een frisse en objectieve blik. Ze nemen hun kennis en ervaringen van vorige werkgevers of studie met zich mee. Laat ze zich vooral de eerste maanden verwonderen of verbazen over zaken die goed gaan binnen jouw bedrijf en zaken die zij graag anders zien. Benut ze als adviseurs. Stel vragen als:

  • Wat moeten we vasthouden of veranderen in de onderlinge communicatie en samenwerking?
  • Stel jij bent de komende maand directielid, wat zou je graag willen veranderen?

Is je interesse gewekt en wil jij ook het rendement van het onboardingsproces verhogen, download dan de checklist.

Download Onboarding

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.