25 oktober 2016 door Mario Bierkens | HR
In een Chinees restaurant bestelde ik laatst kreeft. De ober adviseerde me een Chinese delicatesse: kreeft zonder schaal. Een bijzonderheid van een kreeft, zo legde de ober uit is namelijk het feit dat zijn schaal niet meegroeit. Tijdens de groei moet een kreeft daarom regelmatig zijn pantser ter bescherming afwerpen om door te kunnen groeien. Dit wordt verschalen genoemd. Bij zeer jonge kreeften gebeurt dit soms wel zes keer in een jaar. Bij het verschalen duwt de kreeft zijn lichaam uit het pantser via een spleet op de rug. Daarna moet de nieuwe schaal eerst enkele dagen uitharden voordat die bescherming biedt. Juist in deze tijd is de kreeft ontzettend kwetsbaar. Om die reden gaat de kreeft onder een rots of steen zitten om zichzelf te beschermen voor zijn natuurlijke tegenstanders. De kreeftenvissers duiken dan ook onder water om onder stenen deze kwetsbare kreeft te vangen. Ze zijn heerlijk en omdat ze moeilijk te vangen zijn ook om die reden een exclusief gerecht.
Tijdens het nuttigen van dit bijzondere gerecht zag ik de kreeft zonder schaal als metafoor voor persoonlijke ontwikkeling. Je kan alleen maar groeien als je jezelf kwetsbaar opstelt. Door een pantser op te zetten en uit te stralen dat je alles al weet, geef je bewust of onbewust aan dat je uitgeleerd bent. Hoe vaak stel jij als leidinggevende aan je omgeving nog de vraag “Welke tip heb jij voor mij om een betere leider te worden?” of “Dit is een uitdaging waarmee ik bezig ben, wat zou jij mij adviseren te doen?”. Laat jouw omgeving in ieder geval voelen dat jij wilt groeien door je open en kwetsbaar op te stellen.
Ook topsporters stimuleren zichzelf zo elke wedstrijd beter te presteren. Zo presenteerde ik vorige week samen met Peter Blangé, voormalig aanvoerder van het Nationale mannenvolleybal team dat in 1996 in Atlanta Olympisch goud won door de favoriet Italië te verslaan. Hij gaf aan dat hij als aanvoerder na iedere wedstrijd en zelfs training standaard de vraag stelde “hoe kan ik het morgen beter doen?”. Door jezelf en jouw omgeving regelmatig deze vraag te stellen, voorkom je dat je denkt dat je er al bent. Of zoals de oprichter Ray Kroc van McDonald’s altijd tegen zijn franchisenemers voorhield “When you’re green you grow, when you’re ripe you start to rot!”
Kortom: om te groeien, gooi je pantser af en zorg dat je aan de goede kant van het rijpingsproces zit, want anders gaat het alleen maar stinken!
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren