+31 (0)165 74 60 15

×

Zomer boost. Benut de zomer optimaal!

Het coronavirus heeft een enorme economische impact. Bij veel organisaties staan de omzetten onder druk. Nu de nieuwe realiteit begint in te dalen, geven veel van onze opdrachtgevers aan naar de toekomst te willen kijken en hun omzet een boost te willen geven. Met een zomeractie kun je veel impact maken, maar hoe doe je dat?

In dit artikel reiken we je drie ideeën aan hoe je de zomer optimaal kunt benutten.

Tip 1: Salestour

Als je de zomer effectief wilt benutten om sales te bedrijven, dan is het slim om een target te koppelen aan de zomerperiode. Laat het team daarin meedenken en koppel een incentive aan de zomerperiode. Leer van de Tour de France waarin er gestreden wordt om diverse klassementen (in sales bijvoorbeeld: aantal belletjes, aantal afspraken, aantal voorstellen, verkochte omzet etc). Bepaal elke week wie de winnaars zijn en maak de voortgang zichtbaar.

Blijf op de mentale agenda

Zorg er voor als manager dat je de zomeractie op ‘de mentale agenda’ bij je team houdt. Dit doe je onder andere door:

  • De regelmaat te regisseren: daarmee zorg je ervoor dat men er ook echt mee aan de slag gaat in plaats van dat je kick off voor de zomersales een eenmalige prikkel is. Benut bijvoorbeeld de 10 voor 10-regel (iedere dag samen starten met voor 10 uur 10 minuten besteden aan de zomeractie bijvoorbeeld door een klant te bellen).
  • Op afstand te prikkelen: juist tijdens de zomerperiode is niet iedereen continu aanwezig. Ook jij als manager niet. Benut daarom moderne communicatiemiddelen om tussentijds te prikkelen, bijvoorbeeld met een groepsapp.
  • Het leuk te maken: veel managers benutten onvoldoende de kracht van fun en dat is een gemiste kans. Want …. wanneer mensen plezier hebben maken zij dopamine aan. Dat zorgt ervoor dat je creatiever bent, sneller in beweging komt, zin krijgt om initiatief te nemen, etc. Je maakt het bijvoorbeeld leuk met ‘5 minute trainingen’: 1 keer per week een korte opfristraining (off- of online) met je team van 5 à 10 minuten om de salesactie van de komende week succesvol in te zetten.
5 minute training

Wil jij ideeën ontvangen voor ‘5 minute trainingen’ met jouw team?

Tip 2: Het verbetergesprek

De zomerperiode is bij uitstek de periode om aandacht te geven aan structurele verbeteringen. Nodig je klanten en prospects uit om off- of online een verbetergesprek te voeren. Je benadert je klant met een verbeteridee/advies waarmee zij hun voordeel kunnen doen en jij saleskansen creëert! Verwoord vooral de ambitie van de klant en koppel dit aan verbeterkansen (i.p.v. wat niet goed gaat).

Tip 3: Het ambassadeursgesprek

Ook het benutten van ambassadeurs is een mooi onderwerp om in de zomerperiode beet te pakken. Bij een ambassadeursgesprek onderzoek je hoe je elkaars netwerk kan benutten door elkaar in te zetten als ambassadeur. Check allereerst de klanttevredenheid (welk rapportcijfer geef je onze samenwerking/relatie?). Wanneer de klant een cijfer geeft van minimaal een 8, stel dan de vervolgvraag: hoe zou je het vinden wanneer we elkaars netwerk benutten om elkaar verder (aan business of contacten) te helpen? Lees ook het artikel Ambassadeurs benutten.

Checklist

Vraag de checklisten voor de zomer salestour en verbetergesprekken aan.