Afgelopen donderdagochtend 11 april kwamen 45 commercieel directeuren en salesmanagers bij elkaar om kennis op te doen over dit onderwerp. In de Sales Inspiratie Sessie deelt Intenza bewezen en actuele sales succesfactoren met salesmanagers. En ook zij deelden weer hun tips.
Wil jij ook meeleren? Lees dan de tips in dit artikel!
Er waren 6 workshops. Van iedere workshop lees je hieronder de kern. Wil je meer weten over sales succesfactoren of de sheets ontvangen? Vul dan onderaan deze pagina je gegevens in.
De praktijk leert dat in de zomerwerken de salesinitiatieven sterk afnemen. Terwijl de zomer juist een goed moment is om te zaaien. Niemand is immers 8 weken weg. Vijf tips om van een zomerdip een zomerpiek te maken:
1. Bel verloren offertes na en reik deze klanten een meedenkidee aan
2. Vooraf onderzoek doen en in de zomer presenteren van uitkomsten
3. Weer eens bijpraten op een terrasje met oud-klanten om vooruit te kijken naar het najaar: waar liggen hun uitdagingen en hoe kan jij helpen?
4. Klanten een cadeautje sturen om de zomer te vieren (‘persoonlijk’ zomergeschenk)
5. Zet intern een Sales Tour op en koppel hieraan een doel voor de zomerperiode
Wat zijn de ambities en plannen van jouw klanten of prospects? Door mee te denken ervaart jouw gesprekspartner dat je er alles aan doet om hem te helpen. Een wezenlijk andere salesaanpak op een slim moment: in het najaar worden namelijk de plannen gemaakt voor het nieuwe jaar! Onderstaand vind je een aantal succesfactoren voor een effectief ambitiegesprek:
1. Doe vooraf de ambitiecheck: Hoe goed ken jij de persoonlijke en de organisatie ambities?
2. Tijdens het gesprek ligt de nadruk niet op het verkopen van jouw business, maar op het achterhalen van mogelijke uitdagingen, de impact daarvan op jouw contactpersoon en de organisatie
3. Daarna (dat kan ook een vervolgafspraak zijn) kom je met nieuwe ideeën en oplossingen en de hulp die jij hierbij kunt bieden
Tijdens deze workshop stonden een vijftal methoden centraal hoe je tevreden klanten kunt activeren tot ambassadeur. Een paar van de gegeven tips:
1. Ga het ambassadeursgesprek aan bij klanten waar je al minimaal een jaar zaken doet en die je minimaal een 8 geven
2. Bedenk zelf minimaal 3 manieren waarop je elkaars netwerk kunt benutten
3. Zorg voor een goede balans tussen geven en nemen. Ook in die volgorde.
Een kleine impressie van de dag:
Een paar tips:
1. Start met ‘storten op de bankrekening’ door een brengidee te benutten
2. Wees creatief. Stel een persbericht op één jaar na nu (geef de klant een kijkje in de toekomst). Nodig prospects uit voor een zomerpitstop. Koppel je actie aan belangrijke data (oprichting bedrijf, Prinsjesdag, sinterklaasgedicht, nieuwjaargesprekken etc)
3. Prikkel met een rendementsgesprek, ambitiegesprek of een groeigesprek
Bijna iedereen zit wel op een social media kanaal. Van LinkedIn, Facebook, Instagram tot en Twitter. Zorg ervoor dat je jezelf / bedrijf goed presenteert.
1. Bedenk: Welke klanten wil je aantrekken (benut persona’s)? En op welke manier ga je dat doen? Welke informatie deel je?
2. Bouw je netwerk op, like, deel en share berichten van voor jou belangrijke spelers
3. Profileer je op die social media waar jouw potentiële klant online zit
In the Challenger Sale (Bron Dixon & Adamson) krijg je tips hoe je met behulp van Commercial Teaching klanten kan challengen.
1. Je leert de 4 succesfactoren die je hiervoor moet invullen zoals het reframen van de denkbeelden van je klanten
2. Bouw het gesprek anders op zodat de klant als het ware in het gesprek het proces van onbewust naar bewust naar behoefte naar een voorkeur voor jou doorloopt
3. Benut feiten om je verhaal te onderbouwen
Wil je de sheets van 1 van de workshops ontvangen? Of eens sparren hoe jij jouw Sales High Performing kan maken? Vul dan dit contactformulier in.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren