Veel gemeentes willen vandaag de dag hun grond verkopen om zodoende liquide middelen vrij te maken. Zo ook de Gemeente Heusden. Het team MogelijkMakers schakelde Intenza in om dit op een nog effectievere manier te doen. En met succes! In deze case de aanpak en resultaten.
De Gemeente Heusden wil echt werk maken van het verkopen van grond. De Gemeente Heusden is sowieso een moderne gemeente die al erg klantgericht werkt. Als je daar bijvoorbeeld een paspoort wilt aanvragen, weten zij dat vaak de foto niet goed is. Daarom staat er voor klanten een fotohokje in de ontvangstruimte. De Gemeente Heusden kent ook de slogan: Dromen, Doen, Heusden. Dit moet de klantgerichtheid en het mogelijk maken van zaken voor de inwoners duidelijk maken. In lijn met die gedachte werd ook de Kavelwinkel opgericht die geen medewerkers, maar MogelijkMakers heeft. Oscar van Limburg is de projectleider van de MogelijkMakers. Wij vroegen hem wat het concept van de Kavelwinkel met haar MogelijkMakers inhoudt.
Oscar: “Met dit concept willen wij woonwensen van mensen omzetten in realiteit. Daarbij willen wij uitblinken in oplossingsgericht meedenken, luisteren naar de woonwensen van onze klanten en ons echt in hen verdiepen. Op basis hiervan doen wij er alles aan om de woning en woonwensen voor hen mogelijk te maken. De verkoop van kavels is iets waarmee wij eerder minder te maken hadden. Omdat we dit voor onze klanten zo goed mogelijk wilden doen, hebben wij Intenza ingeschakeld om onze kant van het verkoopproces zo effectief mogelijk in te richten.”
Het aankopen van een woning is een lange termijnproces. Voorafgaand aan de start van het traject waren er van de 100 contacten 70 serieuze gesprekken geweest. Vanaf de start van de Intenza begeleiding zijn er 50 potentiële kopers gesproken, 28 kopers hiervan hebben een woning gereserveerd. Dit heeft geleid tot 13 aangekochte woningen. Een verviervoudiging t.o.v. het jaar daarvoor! En dan zit er nog veel in de pijplijn…
De aanpak bestond uit een half jaar durend begeleidingstraject voor de MogelijkMakers. Iedere maand was er een training met een bepaald thema. De MogelijkMakers konden daar vragen inbrengen. De training liep ook parallel aan de marktbewerking. Zo werd er gestart met een training rondom een verkoopbeurs, die uiteindelijk ook veel leads heeft opgeleverd.
We hebben eerst het MogelijkMakers-concept per stap in het verkoopproces compleet gemaakt. Hierbij is per stap geformuleerd hoe de klantbeleving moest zijn en wat een MogelijkMaker dan kon doen om dit waar te maken. Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan het nabellen van potentiële kopers en hen meteen een actuele tip meegeven, twee maandelijks proactief benaderen van potentiële kopers met nieuwtjes en interessante zaken, het stellen van persoonlijke verdiepingsvragen en de wijze waarop een verkoopgesprek werd ingericht etc.
Nadat dit concept neergezet was, is er gestart met de eerste training: hoe je effectief een beurs over een project, in dit geval Geerpark, omzet tot afspraken die voor klanten de moeite waard zijn. Zo ontvingen de bezoekers die zaterdag op de beurs waren geweest op maandag al meteen een enthousiaste mail om de vervolgstappen aan te geven. Dit heeft veel positieve reacties en afspraken opgeleverd. Een mooie boost voor een goede start!
Vervolgens zijn de trainingen ingericht rondom de stappen in het verkoopproces.
Oscar: “Het belangrijkste dat wij geleerd hebben is om te gaan van informeren naar daadwerkelijk helpen kopen en daarbij ook concrete afspraken maken. Klanten weten daardoor beter waar ze aan toe zijn en wij ook. Dit wilden wij echter op een klantgerichte en meedenkende manier doen. Voorheen belden wij bijvoorbeeld niet na. Als we nabelden wanneer de koper nog aan het nadenken was, deden we dat op een best opdringerige manier door steeds te vragen hoever het ermee stond. Inmiddels weten we dat het anders moet. We weten dat we in ieder contact dat we hebben ook iets moeten brengen dat interessant is voor de klant. Of dat nu een nieuwtje is rondom het plan waarbinnen zij willen kopen of een wettelijke regeling of gewoon een tip die naar voren is gekomen bij andere verkopers; dat maakt eigenlijk niet uit. Hierdoor zien wij ook dat mensen veel positiever op onze contacten reageren en geven wij veel beter invulling aan het proactieve meedenken. Want dat is de klantbeleving die wij willen waarmaken als MogelijkMakers.
Een ander belangrijk punt was dat de technieken om duidelijker te zijn in afspraken ook intern hun vruchten afwerpen. Wij hebben namelijk ook een communicatieafdeling nodig, evenals een contractafdeling etc. Wanneer je dan duidelijker bent in de afspraken die je maakt en dit beter opvolgt, zie je ook dat daar op een prettige wijze meer gerealiseerd kan worden. Dit heeft vervolgens weer zijn uitwerking op klanten, want zo kunnen we met elkaar sneller onze diensten leveren aan de klanten.”
Belangrijke lessen (aldus Oscar) zijn:
Meer informatie? Neem dan contact op met Intenza.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren