Ruim vijfendertig jaar geleden openden John en Mieke van Deursen de eerste Shoeby winkel in Den Bosch. Wat op zeventig vierkante meter begon is inmiddels uitgegroeid tot zo’n 230 winkels en een eigen webshop. De centrale gedachte is altijd onveranderd gebleven: Shoeby staat voor ongelooflijk veel persoonlijke aandacht & service, gezellige winkels op strategische locaties en een trendy collectie met een herkenbaar handschrift voor het middensegment.
Met een creatief concept en praktijkgerichte aanpak op de winkelvloer is het Shoeby gelukt om te groeien. Groei in: het aantal kopende klanten, het aantal stuks per klant en in omzet. Het succesrecept van deze ‘TopTeam’ aanpak lees je in deze best practice.
Wat was de aanleiding voor het TopTeam traject?
We willen onze organisatie continu verbeteren om tot de beste verkoopresultaten in de winkels te komen. Het winkelpersoneel en dus onze teams vervullen hierbij een zeer belangrijke rol. Bij het behalen van de omzetdoelstellingen staat het verhogen van de conversie, het gemiddelde bonbedrag en aantal stuks per klant centraal. Plus een aantal operationele taken zoals de vracht verwerken en visual merchandising. Voor Shoeby ligt de nadruk op continu verbeteren. We hebben bewust niet gekozen voor een eenmalige training met een kleine piek in de omzet. We willen een duurzame aanpak die werkt op de lange termijn. Een aanpak die we bovendien zelf kunnen voortzetten.
TopTeam aanpak
Kern van de TopTeam aanpak is de mensen daadwerkelijk een gedragsverandering te laten doormaken in hun vaardigheden op de winkelvloer. Door onze mensen een andere manier van werken ‘eigen’ te maken, kunnen we voortdurend werken aan het verbeteren van het winkelresultaat. Essentieel ingrediënt hiervoor is dat iedere medewerker dagelijks op het netvlies heeft staan welke bijdrage hij of zij kan leveren om de doelstellingen te realiseren en te overtreffen. Deze dagelijkse aandacht voor training/ontwikkeling en coaching houdt iedereen scherp zorgt en voor betere resultaten op de winkelvloer. Deze gedachte is doordrenkt in de gehele organisatie. Van verkoopmedewerker, shopmanager en regiocoach tot en met de afdeling financiën op het hoofdkantoor.
In de pilot zijn we gestart met 20 vestigingen.
Welke resultaten zijn uiteindelijk behaald?
De impact van de TopTeam aanpak is onder te verdelen in twee aspecten. Zowel op het niveau van een andere manier van werken eigen maken. Als in groeiende omzetresultaten waarin deze gerealiseerde gedragsverandering resulteert.
Anders werken eigen maken – gedragsverandering
Omzetdoelstellingen
De getrainde winkels in de pilotfase laten de volgende met groei zien (de percentuele groei is uiteraard bekend, maar wordt in deze case niet vermeld):
‘Naast deze groei zie je ook een positief resultaat op de samenwerking in de winkel, een positieve sfeer in de regio’s, klantreacties zijn enthousiast en we zien minder verzuim en wisselingen. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat we de pilot verder zijn gaat uitrollen over de andere winkels,’ vertelt de manager HR enthousiast.
Wat is de rol van Intenza geweest bij de Topteam aanpak?
Manager HR: ‘Intenza heeft een route uitgestippeld die bestond uit meerdere fasen waarbij ook een doelstelling was dat onze eigen trainers in staat werden gesteld om na de pilotfase het stokje voor een groot deel over te kunnen nemen van Intenza. Intenza heeft na een degelijke diagnose fase het pilot programma ontwikkeld en vervolgens uitgevoerd, zij heeft hierbij ook vele praktische tools met ons ontwikkeld die we ook na de training kunnen blijven gebruiken. Het TopTeam programma is echt praktisch toepasbaar binnen Shoeby en zorgt voor dagelijkse regie op de uitvoering op de winkelvloer. Tijdens het traject is er continue begeleiding en afstemming geweest om samen tot de beste resultaten te komen.’
Wat waren de succesfactoren?
Juist de balans en onderlinge afstemming van meerdere ingrediënten in de Topteam aanpak bepalen het uiteindelijke resultaat. Deze succesfactoren zijn:
Zoals:
Stel je zou het traject nog een keer in gaan, wat zou je behouden en wat zou je anders doen?
Ja ik zou het nog een keer doen – feitelijk zijn we aan het kijken hoe we dit traject in een aangepaste vorm kunnen uitrollen over de hele organisatie. De opstart was tijdsintensief en dat kan met kleine aanpassingen nog efficienter, maar daarmee niet minder inhoudelijk. Wat wij hebben geleerd is dat door onze interne trainers vanaf moment 1 erbij te betrekken, we bij de landelijke uitrol in staat om heel veel zaken zelf op te pakken en dat was ook een van de doelen van dit geslaagde traject. Daarnaast zien we ook in dat de aansturende rol en de voorbeeldrol vanuit het management erg belangrijk is gedurende het hele traject en verder.
Samengevat, een complete aanpak van Intenza die door het dagelijks regisseren op de winkelvloer onderscheidend is ten opzichte van eerdere Academy trainingen.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren