Mazars is in Nederland een top 10 speler in de accountancy in Nederland, een markt die niet echt groeit en waarbij de klanten niet meer vanzelf binnen komen. Dit betekent dat je zelf acquisitie moet initiëren. Mazars heeft hiervoor samen met Intenza een goede oplossing gevonden.
Ambitie van MazarsMazars inspireren en analyseren
Mazars bewerkt met 700 mensen vanuit 10 vestigingen de markt. Mazars wil niet alleen nieuwe klanten werven, maar dit ook nog eens doen op een manier die aansluit bij de merkpropositie: Mazars. Verandert kennis in kansen. Dat bleek een belangrijke succesfactor voor het traject. Immers, inhoudelijke professionals houden niet van leuren, maar wel van ‘brengen’, kennis delen. Daarom werd proactief kennis delen met klanten de spil waar het acquisitietraject om draaide. Mazars heeft Intenza gevraagd om hierbij te ondersteunen op 3 onderdelen:
1. leer onze mensen om succesvol acquisitie te bedrijven en nieuwe klanten te werven
2. ontwikkel samen met ons een manier die aansluit bij onze merkwaarden en propositie: kennis omzetten in kansen
3. help ons om acquisitie een blijvend onderdeel van het dagelijks handelen te maken.
In organisaties met inhoudelijke professionals ligt de focus begrijpelijkerwijs op het excellent uitvoeren van het inhoudelijke (advies)werk voor de klanten van vandaag door de inhoudelijke professional. Zo ook bij Mazars. Dat betekent dat er altijd een spanningsveld is tussen het werk voor de klant van vandaag en het leggen van contact met de klant van morgen. Ook al is het niet de bedoeling, vaak is dit de restposten in de tijd.
Mazars zag in dat, gezien de huidige markt en de ambitie van de organisatie, dit niet de manier is om blijvend succesvol te zijn. Daarom werd het Play Your Part traject ingezet. Judith Bilsen is aangetrokken als Commercieel Directeur om business development bij Mazars in Nederland te realiseren.
Resultaten
.Judith: ‘Wij wilden dit echt goed aanpakken maar wel op een manier die bij onze positionering past. Het traject heet: Play Your Part, vanuit de filosofie dat niet iedereen overal goed in is en dus het beste zijn eigen rol speelt in die onderdelen waarin hij of zij goed in is. Daarnaast is het belangrijk om klanten direct te laten ervaren hoe we werken en dat wij gezamenlijk voor onze klanten toegevoegde waarde leveren.
Ik denk dat de aanpak ons daarom ook zoveel heeft opgeleverd. Als iets je tien keer meer oplevert dan je investering, mag je met een ROI van 1000% wel tevreden zijn! Maar nog belangrijker: we hebben echt een start gemaakt met een eigen stijl van contact leggen met nieuwe klanten en het integreren van business development in ons dagelijkse werk.’
Aanpak
In regionale teams werd de markt intensief bewerkt. De business development leaders, partners met een meer dan gemiddelde affiniteit met acquisitie, speelden hierbij een belangrijke rol in het enthousiasmeren en stimuleren van de teams.
De teams zijn gestart met een intake om te bepalen waar hun leerbehoefte ligt en of zij het ook echt zagen zitten. Immers, het vroeg een forse investering in tijd: minimaal 1 dagdeel per week. Ook bracht een 0-meting in kaart welke factoren er binnen de organisatie op groen, oranje of rood stonden ten aanzien van business development en acquisitie. Dit is teruggekoppeld naar het management in een kick-off. Hierbij werd er uiteindelijk gekozen om een aantal partners salessponsor te maken van het traject. Dit wilde zeggen dat zij het traject intensiever volgden en bijsprongen, daar waar mogelijkerwijs hobbels zouden ontstaan.
In 10 maandelijkse salessessies van 1 dagdeel werd stap voor stap het acquisitietraject met de teams doorlopen. Alle 40 salesteamleden kwamen binnen met 15 geselecteerde prospects, bij voorkeur met een sectorfocus. Deze 15 prospects zijn uiteindelijk bewerkt.
De feiten: doelstelling versus resultatenkengetallen mazars
De doelstelling was om structureel per teamlid 2 proactieve acquisitiegesprekken per maand te voeren, waarvan 25% tot een nieuwe klant leidde. Deze doelstelling is gerealiseerd. Hiermee lagen de kengetallen veel hoger dan normaal gesproken bij acquisitie.
Succesfactoren in de aanpak
De succesfactoren in de aanpak waren de volgende.
Op deze manier is het Mazars gelukt om met ruim 30 personen in 10 maanden tijd een aanzienlijk bedrag aan extra opdrachten bij nieuwe relaties te realiseren. Maar veel belangrijker; om klanten hun toegevoegde waarde ook echt te laten ervaren. Een resultaat om trots op te zijn!
Wil je meer informatie? Neem contact op met Intenza.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Laat je inspireren